De 10 sleutelwoorden in magazineland

Midden oktober vond het FIPP-congres plaats, de jaarlijkse hoogmis voor wie met magazine media bezig is. Een overzicht in tien sleutelbegrippen.

  1. Longform

Premium, longform content vormt het hart van het DNA van een uitgever, zeggen ze zelf. Zo onderscheiden ze zich ook van digitale start-ups.

  1. Video

Willen magazine media zich onderscheiden van bloggers en contentondernemingen, dan moeten ze inzetten op nieuwe middelen en manieren. Video is daarbij een prioriteit. The Huffington Post verwacht dat binnenkort 50 % van zijn content video zal zijn.

  1. Social media

Integratie binnen social media platformen biedt uitgevers een unieke kans om hun bereik te vergroten. Keerzijde van de medaille: zo heeft een uitgever geen rechtstreeks contact meer met de lezer en beschikt hij niet meer over de gegevens van die lezer.

  1. Cultuur

De bedrijfscultuur wordt belangrijker dan de strategie. Wanneer een uitgever erin slaagt om de bedrijfscultuur te veranderen en met een open blik naar nieuwe technologieën en opportuniteiten te kijken, is een aangepaste strategie slechts een logische volgende stap.

  1. Podcasting

Podcasting is opnieuw hip. Voor het eerst lijkt er zowel engagement van het publiek als een manier om het te rentabiliseren.

  1. Micropayments

Dankzij Blendle en andere micropaymentsystemen lijken magazine media eindelijk een manier gevonden te hebben om te tonen dat hun content waarde heeft en ervoor betaald moet worden.

  1. Print

Print evolueert, maar print blijft actueel. Het succes van o.a. Flow toont aan dat er zeker een markt voor is. Nichemarkten zijn ideaal om nieuwe magazines te lanceren.

  1. Ad blocking

Adblockers vormen een bedreiging. De oplossing kan twee richtingen uitgaan: ofwel verbied je surfers die het gebruiken de toegang tot je site, ofwel zorg je voor betere en creatievere advertenties.

  1. Uitgevers

De rol van een uitgever verandert. Hij staat niet langer aan het roer van het schip. Hij is eerder de man die de borden draaiende houdt.

  1. Samenwerkingen komen soms onverwacht

Een uitsmijter: Advertentieakkoorden of andere samenwerkingen zijn niet noodzakelijk het gevolg van maandenlang onderhandelen. IBT Media nam Newsweek Magazine over nadat ze toevallig in hun zoektocht naar bedrijfsruimte in hetzelfde gebouw belandden.