De 13 manieren om creatief te scoren in print

The Power of Print, zo heet de rubriek op de website van Gunn Report die een analyse biedt van de beste printadvertenties van de afgelopen 15 jaar. Donald Gunn en de zijnen baseerden zich op de 1028 advertenties en campagnes uit The Gunn Report Print Library die het meest bekroond werden op reclamefestivals wereldwijd en zo in een van de 15 edities van het Gunn Report terechtkwamen.

De advertenties werden geanalyseerd en vervolgens ondergebracht in 13 formats, die dus het meest kans op creatief succes bieden. Wenst u er creatief uit te springen? Zorg dan dat u een van de volgende manieren gebruikt:

1.   Zet informatie of feiten in

2.   Gebruik een insight

3.   Toon aan wat het product doet (demo)

4.   Dramatiseer de nood of het probleem

5.   Gebruik een overdreven grafisch element voor de nood of het probleem

6.   Vergelijk

7.   Vertel een verhaal

8.   Benadruk het voordeel door een overdreven grafisch element te gebruiken

9.   Maak gebruik van een element uit de lifestyle van de gebruiker om het voordeel aan te tonen

10. Maak gebruik van de drager waarop uw advertentie verschijnt

11. Gebruik het product als grafisch element

12. Leen een format of parodieer

13. Laat de consument deelnemen aan uw advertentie

Hieronder enkele illustraties van de formats:

Het loont absoluut de moeite om eens door de categorieën en door de tien voorbeeldadvertentie per categorie te grasduinen. Jammer genoeg vonden we bij de voorbeelden niet meteen een Belgische campagne terug. Daarentegen wel heel wat inspirerende voorbeelden uit de UK, de USA en Frankrijk. Extra troef van deze rubriek: hij staat los van het betalende abonnement op het jaarlijkse rapport.

Meer info? Klik hier