De beste magazinecovers van 2016

Wat maakt een nummer van een magazine tot het best verkochte van het jaar? Is het de inhoud? Een redactionele primeur? Of zit het ‘m meer in marketingacties of promoties? De hoofdredacties van twaalf Belgische week- en maandbladen tonen hun best verkochte magazine en vertellen wat het volgens hen tot een succes maakte.

Cine-Tele Revue

Ciné Télé Revue

“Meer dan 200.000 exemplaren verkocht dit nummer. De reden? Een coverfoto die zeer actueel was en heel wat emotie opwekte bij onze lezerspubliek dat een nauwe band had met Céline Dion en haar echtgenoot, René Angélil.”

 

 

 

 

 

Dag AllemaalDag Allemaal

“Onze topper was het moederdagnummer met Natalia en haar mama. Het was redactioneel sterk en  liep in combinatie met een marketingactie rond de Plopsa-pretparken, wat versterkend werkte.”

 

 

 

 

 

EOSEosEOS promo

“Traditioneel is de best verkochte EOS het dubbelnummer in de zomer, maar dat nummer tellen we even niet mee. Deze cover is tevens de start van een verfrissende restyling. Sinds dit nummer brengen we nog altijd heel boeiende en toegankelijke wetenschap en technologie, maar de indeling is aangepast aan de vraag van onze lezers. Het feit dat dit nummer het best verkocht, doet ons vermoeden dat deze aanpak aanslaat.”

 

 

Flair FRFlFlair promoair (FR)

“Het goede resultaat van deze cover is te danken aan restaurantpocket en aan de covertitel (‘je ne veux pas d’enfant’). Onze lezeressen zitten in een levensfase waarin ze keuzes moeten maken en wij willen alle mogelijkheden bespreekbaar maken voor vrouwen die voor deze of gene keuze staan.”

 

 

 

 

GAEL beste cover 2016GAEL

“Het oktobernummer was onze absolute uitschieter met een meerverkoop van maar liefst 52% ten opzichte van 2015. Het succes is te danken aan een mix van verschillende zaken: een opvallende cover met sterke koppen, de straffe GAEL Guest Hadja Lahbib, een populaire coveractie (5 sterrenrestaurantas met GAEL korting), een mediacampagne op radio, online en in print en ondersteuning in de POS-kanalen.”

 

 

 

 

Goed GevoelGoed GevoelGoed Gevoel promo

“Het best scorende nummer in 2016 was het juli-nummer. Dat werd ondersteund door de actie met de Rituals-zonnecrème, die voor een voordeelprijs werd aangeboden. Onze topnummers waren trouwens allemaal ondersteund door marketingacties.”

 

 

 

 

 

HumoHumoHumo promo

“Het best verkochte nummer van Humo was dat van 28 juni met een redactionele cover rond Gokken op het EK en de onverwoestbare Werchterbijlage. Die nummer genoot ook van de ondersteuning van de marketingactie met Guust Flater-strips, die 19 weken liep.”

 

 

 

 

KnackKnack

“In dit nummer bracht Knack in primeur de Panama Papers, hét financieel schandaal van 2016. Het verkocht bijna dubbel zo goed als een gemiddeld nummer van Knack.”

 

 

 

 

 

LibelleLibelle

“Van ons best verkochte nummer heb ik nog geen verkoopcijfers. Het lag immers pas net voor Kerstmis in de winkel. Waarom ik er toch zeker van ben dat het ons best verkochte nummer is? Onze kalendereditie is inmiddels legendarisch. We verdubbelen bijna onze verkoop bij dit nummer. Het is een traditional, maar elk jaar vernieuwen we binnen de gekende formule. Verder bouwen we weken tevoren op naar dit grote moment. De kerstperiode is per definitie onze topperiode omdat we op dan nog meer dan anders àlles bieden waar de Libelle-vrouw op zit te wachten. Geen geslaagde kerst zonder Libelle, dus.”

 

 

NestNest (NL)

“Het zomernummer scoort traditioneel goed. Het blijft ook langer in verkoop dan een ‘gewone’ editie.”

 

 

 

 

 

SoirMagSoir mag

“Onze best verkochte nummer had de boodschap ‘Keep calm and love Belgium’. Enerzijds de brandende actualiteit, anderzijds een boodschap van seriniteit door het verdelen van een sticker met de boodschap.”

 

 

 

 

 

SportSport Foot Magazine

“Onze competitiespecial is al jaren een van de best verkochte nummers van het jaar. Dit jaar was de verkoop niet minder dan een verdriedubbeling tegenover gemiddeld. Het gevolg van een extreem spannend voetbalseizoen dat zich aandiende?”