De beste quotes van 2017

Alvorens we volle kracht vooruit het nieuwe jaar beginnen bij Magazine Media, blikken we graag kort terug op het interessant magazinejaar 2017. Het was een jaar vol controverse, maar ook vol lichtpuntjes voor ons medium. Beginnend met de voorspelling dat 2017 weleens de comeback van magazines zou kunnen inluiden. Terugkijkend concluderen we dat deze uitspraak, mede dankzij politiek turbulente tijden, fake news, ad fraude en groeiende acceptatie van paywalls voor kwaliteitscontent, wel degelijk is uitgekomen.

Voor Magazine Media was 2017 ook het jaar van onze eerste MAGnify-conferentie op 6 oktober en van heel veel interessante research, bevlogen inspiratie en boeiende interviews. Onderstaand een jaaroverzicht in quotes van onze zeer gewaardeerde ‘gasten’.

“2017 could be the year [magazine media] re-emerges as a viable medium with a long-term future. [..] the sector has a sense of buoyancy as magazine publishers are looking at innovative ways to engage their audiences, leading to a deeper brand experience.”
Sarah Hennessy, MEC

“In de media in zijn geheel zal 2017 geboekstaafd staan als het jaar waarin de adverteerders beseften dat de grote techspelers als Google en Facebook niet altijd de transparantie bieden die ze claimen te bieden.”
Xavier Bouckaert, CEO Roularta

“De toekomst van digital is print. Er wordt digitaal zodanig veel geproduceerd dat de beste content zijn weg moet zoeken via geloofwaardige bronnen, en dat die content moet samengevat en geduid zijn op een manier die mensen kunnen consumeren. En dan kom je uit bij print.”
Andrew Davis, spreker UBA Trends Day

“Eigenlijk zitten magazine-advertenties constant in prime time. De lezer vraagt trouwens om de content. On demand, zouden we in tv-termen zeggen.”
Eric Schonbrodt, Mag Advertising

“Hoe [mediagroepen] inkomsten uit hun content zullen blijven halen. Dat is cruciaal. Ze moeten immers investeren in kwaliteitsjournalistiek. De aanstelling van Trump heeft aangetoond hoe belangrijk hun rol in de democratie is.”
Sylvie Irzi, COO Mediabrands

“Advertising hanteert momenteel een fout business model: zoveel mogelijk mensen bereiken om er een paar aan te zetten tot kopen. Vergelijk het met het openen van een geweldige beach bar op Ibiza. Dagelijks komen er duizend mensen langs, maar slechts 10 kopen er een cocktail. Dat klopt toch niet?”
Juan Senor, Partner Innovation Media Consulting Group

“Goesting is ‘t belangrijkste dat de Advertiser Personality of the Year moet hebben.”
Miguel Aguza, Advertiser Personality 2016

“Verrast, ontroerd en superblij natuurlijk.”
Lies Eeckman, Advertiser Personality 2017

“Wanneer ik tien jaar geleden het book van een jonge creatief bekeek, stond daar veel print en wat film in. Tegenwoordig staat het boordevol cases. Ze zijn zo opgegroeid, waarschijnlijk ook onder invloed van de Belgische campagnes die het de afgelopen jaren goed deden in Cannes.”
Philippe De Ceuster, Eurobest jurylid

“40% (het voorspelde aandeel van native advertising, nvdr.) is een pak en het risico is reëel dat daar veel kaf zal tussen zitten. Hoe kunnen contentmakers de kwaliteit hoog houden?”
Koen Denolf, contentstrateeg The Fat Lady

“Native advertising is op dit moment één van de belangrijkste fenomenen in marketing – misschien wel hét belangrijkste –. De uitgevers verwachten dat in 2018 meer dan 30 % van hun totale inkomsten uit native advertising zullen komen.”
Jesper Laursen, Native Advertising Institute

“Misschien kennen [adverteerders] magazine media slecht. Of misschien is hun evaluatie van reclamedragers die meer in de mode zijn iets ‘naïever’. Om de adverteerders te overtuigen, moet de plaats en de waarde van reclame in het medium verbeterd worden en dat kan door in data te investeren”
Francois Mariet, Professor Universités à Paris Dauphine

“Consumenten in een ‘switch-off modus’ willen niet gestoord, maar wel geïnspireerd worden en magazines kunnen dat bij uitstek. Daar kan je als adverteerder op inspelen.”
Karen Hellemans, CMP JBC

“Gepassioneerde mensen zijn lid van communities en zijn geëngageerd bij de content die zij over hun passies consumeren. Mensen zullen altijd goede content en vertrouwde merken verkiezen. Content plus een gepassioneerd publiek is het voordeel dat magazine media hebben. Dit zal de komende 10 jaar niet veranderen.”
Marcus Rich, CEO Time Inc.

“In de loop der jaren is er veel veranderd in het reclamevak. En ook de wereld van de magazines heeft al heel wat gedaantewisselingen meegemaakt.”
Sam De Win

“Als we geloofwaardig willen zijn, moeten we veel meer aandacht besteden aan outcome dan aan delivery. Likes, volgers en views zijn alleszins interessant, maar ze mogen onze aanpak niet bepalen, behalve en totdat aangetoond is dat ze een return voor onze doelstellingen opleveren.”
David Wheldon, WFA

“Magazinecommunicatie wordt zeldzaam, dat is de tendens. Jawel, maar tegelijk worden magazinemedia kwalitatiever en wekken ze dus meer vertrouwen.”
Marie-Laure Cliquennois

“Digitaal is het nieuwe normaal, zonder dat het oude normaal – de boekskes – verdwijnt. Maar magazines moeten in die digitale wereld wel hun plek vinden, hun touchpoints uitbreiden”
Marc Michils, voorzitter Raad van Bestuur van de Vlaams-Brusselse Media en algemeen directeur Kom op tegen Kanker

“De print met de meeste StuMPA-feel was voor ons ‘Foot type test ad’ voor Asics. 70% van de lopers loopt met verkeerde schoenen, maar door deze advertentie weet je welk type schoen je nodig hebt nog voor je naar de winkel gaat”
Simon & Auke, StuMPA-winnaars 2017 vanuit Cannes

Het Magazine Media Team wenst u een interessant en voorspoedig 2018. En veel wijsheid in uw mediastrategie.