DE COLUMN VAN BRUNO: De periodieke pers, winstgevende “ter-hand-nemingen”

Meer specifiek voor de periodieke pers is het rendez-vous tussen lezers en titels dat van een gemotiveerd individu en een tijdschrift met een unieke persoonlijkheid, dat bij hem of haar aansluit.

Het woord magazine leunt etymologisch aan bij ‘magasin’ of winkel, waar je vanalles vindt en wat je hart verlangt. Reclame wordt er als weinig vervelend, rijk naar inhoud, inspirerend en minder storend ervaren dan in audiovisuele media (bron CCS 2014, Denstu Aegis). Advertenties verbreken er de leesflow niet en wekken, wellicht om die reden, minder weerstand op dan via andere platformen. De uitgevers zullen voorzichtig moeten blijven en zich in de digitale omgeving niet mogen laten verleiden door het eerste het beste ‘format’ en hun lezers respecteren die zo fel gehecht blijken aan hun content, hun redacteurs, hun designers.

Targeting is immers één van de vele kwaliteiten van de periodieke pers. Dat medium is dus het best geplaatst – naast one-to-one – om je boodschap in een ideale context in te bedden. De volgende kwaliteit is uiteraard het vermogen om informatieve content en bewijsvoeringen te ontwikkelen, maar ook om precieze en gedetailleerde ‘calls to action’ te valoriseren. Waarbij naar een site verwezen wordt of meteen een coupon of een staaltje aangeboden wordt. Als je zeker bent dat je dicht bij je kerndoelgroep aanleunt, aarzel dan niet om je kost per contact te verhogen! Zelfs in ‘one shot’ modus. Een pop-up met gelijmde rug geeft je redemptiescores die de freaks van webbanners groen doen uitslaan van afgunst. Een coupon die je moet uploaden:idem. En in een heel andere sfeer: wie anders dan magazine media zijn bij machte om publireportages te realiseren of, beter nog, branded content in partnership met de redacties?  Ook hier bewijzen de nodige studies dat redactionele content een onvergelijkelijke kwalitatieve impact oplevert. Elk van deze benaderingen, die tegen het licht van de strategie gehouden zullen worden, geniet dus van een uitstekende return. Met wat voorbereidend werk en een gepaste meting.

Bruno Liesse, Managing Director.

Zin om de vorige column van Bruno Liesse te lezen? Klik HIER.