DE COLUMN VAN BRUNO: De tactiele creativiteit van magazines


Even een open deur intrappen: wat betreft mediacreativiteit in magazines hangt alles in feite af van de mediagebruiker. Tijdschriften staan open voor een multidimensionaal gebruik van al wat hen tot tijdschrift maakt. Het begint bij creativiteit met betrekking tot de content, in de vorm van gerichte of langetermijn-partnerships, via een rubriek of een column, en onder meer in ‘native’ toepassingen, waar we het al over gehad hebben. Maar er is ook creativiteit in de basisformaten, waarbij mag betreurd worden dat ‘gatefolds’, opeenvolgende pagina’s en inserts globaal gesproken zo weinig benut worden, gezien hun bewezen efficiëntie.  En tot slot is er de typische ‘out of the box’ creativiteit, die enkel de grenzen van je verbeelding erkent – of van die van het bureau dat zich over je merk ontfermt. Onze site (magazinemedia.be) bulkt van de voorbeelden. Uiteraard is alles mogelijk, op voorwaarde dat er gepraat wordt!

Wettelijke beperkingen zijn eerder zeldzaam en eigen aan de boodschappen. Daarentegen kent de inlassing van een object bepaalde restricties, maar staaltjes en geschenkjes allerhande zijn welkom, ook voor de lezer-consument die de kans krijgt om het product aan te raken en te testen, wat nieuwe media niet toelaten… We mogen natuurlijk de mogelijkheid niet vergeten om zaken toe te voegen aan geadresseerde post (abonnementen) of om via de krantenwinkels en de distributie een cadeau weg te schenken. Dat alles dient nauwgezet voorbereid te worden, natuurlijk, maar het verwachte resultaat belooft een flinke buzz!

Resten ook de zintuiglijke ervaringen, waaronder olfactieve marketing en wat moderne drukpersen op dat vlak toelaten. Of nog het gebruiken van je pagina of dubbele bladzijde om de consument iets nuttigs in handen te geven: een nuttige of leuke papiermontage, een zonnescherm om je smartphone op te laden – welja! – en radioreclame bij het openen van de advertentie. Doorsturen naar het Web laat heel wat acties toe, net als de traditionele coupon die je kan scannen en niet enkel voor een promo hoeft aan te wenden.

Dat alles zonder het over creatie als dusdanig te hebben! We bevinden ons hier in de mediacreativiteit, waar technieken nog evolueren en synergieën met digital en het verkooppunt nieuwe deuren openen. Het vertrekpunt blijft daarbij, naargelang het gevoel, dat medium dat je kan aanraken en dat je terug raakt.