De column van Davy

Klaar voor de print renaissance?            

Hoe volgens Davy Caluwaerts magazine media er in de toekomst uitzien? Digitaal, interactief en uitblinkend in vakmanschap. De Managing Director van ZenithOptimedia Belgium is er zelfs op vakantie mee bezig…

Nike lanceerde midden oktober de zelfknopende sneaker. De Nike Mag, a.k.a. Marty McFly’s zelfbindende maansneakers uit Back to the Future Part II, is de droomschoen van elke millennial. Ik scroll het artikel door naar beneden. ‘The future is real’, zegt Wallpaper* Magazine. Ik heb het er inderdaad warm van gekregen. Maar ‘t Is dan ook 32 graden en tijdens mijn vakantie is er aan het zwembad weinig schaduw te bespeuren. Maar voor de rest vind ik niks aan dat zelfknopend. ‘t Is officieel: we liggen gewillig onder de sloef van automation. Ik mag dan wel elke dag datzelfde automation aanbevelen en dankbaar zijn hoe interconnectiviteit mijn leven (zowel professioneel als privé) haalbaar maakt, bij bepaalde zaken haalt authenticiteit voor mij toch de overhand.

Het is ondertussen de derde column die ik schrijf voor magazinemedia.be. Sinds mijn eerste schrijfsel word ik regelmatig gevraagd voor workshops en presentaties over hoe print overeind kan blijven. Ik wil niet per se een Belgisch verbitterde versie van Tyler Brûlé zijn. Maar ik wil wel – in lijn met Tyler’s betoog – wat tegengewicht geven. Al was het maar om ergens in het midden uit te komen.

Dat neemt niet weg dat ik de vragen die ik krijg moeilijk vind. ‘Hoe kunnen we ons wapenen tegen digitalisering?’ Wel, niet. Er is zelfs geen strijd, het is realiteit. Ik vind dat print teveel uitgaat van een zelfbedeelde slachtofferpositie. Ik haat het om in een argumentatie uit te gaan van de zwaktes van de andere. Ga uit van je eigen sterktes, da’s een veel sterker betoog. Voor mij zijn er 3 zaken die de toekomst van print bepalen:

DIGITALISERING – Digitaal printen vergroot de mogelijkheden, snelheid en kwaliteit van print.

INTERACTIVITEIT – Elektroluminositeit en thermo-kleuren zijn technieken die al jaren gebruikt worden. Nieuwe ontwikkelingen zullen print en redactie nog interactiever maken. Kijk zeker eens naar wat het Londonse MultiAdaptor deed voor Think with Google met de geconnecteerde notepad.

VAKMANSCHAP – Met authenticiteit wordt de ambacht van vormgeving en tekst opnieuw gevaloriseerd.

Op één of andere manier is technologie ‘driver’ van een nieuwe renaissance van print. Op het moment dat het moeilijk wordt, vinden de besten zichzelf opnieuw uit. En dat heruitvinden doen we door onszelf in vraag te stellen; ‘waar zijn we goed in’. En vooral door de opportuniteiten te zien die digitalisering brengt. En onderweg moeten we keuzes maken. Want ja, ik geloof in rationalisatie. Het landschap gaat niet meer zo uitgebreid zijn, maar kwalitatiever. Gereduceerder. De voornaamste vragen zijn voor mij de volgende:

  1. Zijn we een magazine-merk, en dus niet alleen een printplatform?
  2. Wat biedt print extra aan magazinemerkervaring?
  3. Wat met onze periodiciteit? Moeten we nog wekelijks verschijnen? Of evolueren we meer naar magabook-achtige uitgaves?

Magazines die mij daar een antwoord op kunnen geven, neem ik met plezier mee op vakantie. En bij deze leg ik mijn tablet weg. De zon schijnt te fel, de wifi-connectie is niet goed genoeg en ik zie mijn mails binnenkomen. Tijd voor een ik-knoop-mijn-eigen-veters-moment.

Davy Caluwaerts, Managing Director ZenithOptimedia Belgium
@mediagast


Davy stelt in zijn column de vraag over de periodiciteit van magazines. Hoe denkt u daarover?

  • Print magazines zouden beter evolueren naar magabook-achtige uitgaven
  • Print magazines moeten periodiek blijven verschijnen (wekelijks, maandelijks, etc.)
Loading ... Loading ...

Lees ook de andere columns: