De column van Jorrit

Hoe longreads de verhalen van magazines kunnen verrijken

Elke maand laat Jorrit Hermans zijn licht schijnen over de wereld van magazines. Deze keer vertelt hij over zijn voorliefde voor longreads.

De essentie van een goed stuk in een magazine vraagt niet om disruptie om te winnen aan relevantie. Wat werkt, is nog altijd de verhalende kracht aangevuld met betoverende foto’s en bovenal een intrigerend onderwerp. Van die cocktail wéét je dat je publiek erdoor geboeid is en je blad zal kopen zodra het via de cover kennismaakt met het moois onder de sluier.

Media die vandaag volledig digitaliseren of papier en pixels verenigen, kunnen hun verhalende kracht nog versterken dankzij digital storytelling. Een tekst, gedrukt op papier kan fantastisch zijn. Maar een verhaal dat je interactief, geanimeerd en digitaal brengt, kun je nog pakkender maken dan het al was. Want, waarom zou je geen gebruik maken van de voordelen van digital storytelling? Je zou je lezers namelijk kunnen onderdompelen in de sfeer van je verhaal met de ideale soundtrack erbij. Je zou hen kunnen laten voélen waarover je schrijft en de emotie in je artikel nog kunnen versterken. Als je er bijvoorbeeld een longread van maakt. Een longread. Dus.

Longreads zijn lange artikels die een bepaald onderwerp in detail belichten. Het zijn ideale formaten om online verhalen te vertellen. Een longread is dus bovenal een digitale interface. Maar anders dan een gewone bladspiegel, is dit er een die de inhoudelijke kracht van je verhaal versterkt.

Waarom? Omdat je niet alleen foto’s kunt tonen, maar ook video, audio en animatie kunt gebruiken om je verhaal te verrijken. Omdat longreads ontworpen zijn om te scrollen, zijn ze per definitie leesbaar, functioneel en expressief voor een digitaal publiek. The New York Times en The Guardian zijn ook hier voorlopers met naast veel ervaring ook een ongekend hoog niveau in het format van de longread zelf. Is dat moeilijk? Hmmm. Niet per se denk ik, want de essentie blijft nog altijd een man of vrouw die een ijzersterk verhaal vertelt. Dat kunnen wij ook. Maar we mogen doorgaans wél wat hoger mikken…

Alles begint altijd met een goed verhaal. Als de basis van je longread niet prikkelt, zal de rest van je (lange) tekst dat gegarandeerd ook niet doen. Dus zoek, graaf en creëer. Wat is uniek? Ongezien? Onbekend? Intrigerend? Spannend? Gevaarlijk? Taboe? Je vooronderzoek zal het uitwijzen… Dan begint het schrijven, maar tegelijk ook het ontwerpen en vooral het visueel denken. Want dàt is de grote sterkte van het format.

Eigenlijk zijn longreads dus niet meer of niet minder dan magazinestukken, maar dan eventueel wat langer. Ze vormen zo een mooi tegengewicht voor het snelle nieuws dat onder druk van nieuwssites en social media de hele mediawereld op zijn kop lijkt te zetten. Ik heb alvast nog honderden longreads te gaan in mijn leeslijst…

Jorrit Hermans Jorrit Hermans, Head of Story van Quick Brown Foxes

Meer lezen van Jorrit? Klik hier