De Column van Sam De Win

Award Season is Open

Juni is traditioneel de award-maand en dat is dit jaar niet anders. Van de Creative Belgium Awards tot de Cannes Lions…. Benieuwd welke creatieve hoogvliegers met het grootste aantal hoedjes en leeuwen gaan lopen. Sam De Win, Creative Director bij Make Lemonade, pikt er alvast zijn favoriete printcampagnes uit.

Het festivalseizoen is weer van start gegaan. Creative Belgium reikt haar prijzen uit in het mondaine Knokke en daarna is het de beurt aan dé hoogmis van de reclame: de Cannes Lions. Ik kijk er elke keer weer naar uit. Niet alleen omdat er het beste werk beloond wordt, maar vooral omdat het me telkens weer de liefde voor m’n vak doet herontdekken. In Knokke krijgen we een staaltje van het Belgische kunnen te zien en in Cannes dat van de hele wereld.

Kanshebbers zijn er genoeg, maar wat zijn nu de printcampagnes die outstanding zijn? Tegenwoordig gaat het al lang niet meer om een mooi beeld met een fijne headline of om een clevere woordspeling waarover je twee keer moet nadenken. Neen, vandaag gaat print verder. Computers tekenen portretten die advertenties worden die je dan weer kan shazammen.

De Tijd – Nieuwe Tijden (NL) from FamousGrey on Vimeo.

Of foto’s voor de advertentie worden ontwikkeld met water uit een vervuilde rivier.

  • Unicef No filter campagne

Die laatste zal zeker in de prijzen vallen in Knokke. Een knappe reeks advertenties die vorig jaar al een heleboel prijzen wegkaapte in Cannes.

Maar is het dan gedaan met old school advertenties? Ik denk het niet. En daar zijn dit jaar weer een aantal fijne bewijzen van opgedoken. De advertenties van Burger King bijvoorbeeld blinken uit in eenvoud. Om aan te tonen dat hun Burgers allemaal flame grilled zijn, gebruikten ze foto’s van échte branden in hun filialen. Gedurfd. Zeker en vast. En goed. Zeker en vast. Zullen ze in de prijzen vallen in Cannes? Zeker en vast.

Burger Kind ad

Nog zo’n mooi voorbeeld is de campagne van Getty Images. Om aan te tonen dat de mogelijkheden met hun beelden eindeloos zijn, stelden ze foto’s samen uit een tiental andere foto’s. Stuk voor stuk ijzersterke advertenties.

Getty Images Frau Merkel ad

En dan is er nog Marcia Zuckerberg natuurlijk.

Forbes ad Marcia Zuckerberg

Dit zijn maar enkele van de kanshebbers dit jaar. Het fijne, of minder fijne, aan Cannes is namelijk dat je ter plekke advertenties ontdekt die je nog nooit ergens anders zag. Zo van die dingen waarvan je denkt: godverdoemme, dat had ik ook kunnen vinden. Of willen vinden natuurlijk. Soit, het wordt weer een fijn festivalseizoen.

Tot in Knokke. Of Cannes.

Sam

P.S.: Voor wie niet genoeg krijgt van printadvertenties die de moeite waard zijn: http://www.bestadsontv.com/best/print

 

Lees ook onze andere columnisten: