De column van Vanessa: pure players

Wanneer de pure players beslissen om in de rondedans van de papieren uitgave te stappen

Airbnb Magazine, Vehicle (Uber), Grow (Facebook), …  De pure players gaan voor diversiteit en trekken de kaart van de content. En dan nog wel in papieren formaat! Vanessa Sanctorum, Strategy Director bij Havas Media, heeft er een duidelijke mening over.

Netflix is op dit moment de laatste die zich in het avontuur gestort heeft met Wide. Via het blad richt de streamingreus zich tot de leden en partners in de sector. Middels interviews, artikels en essays biedt het magazine een kijkje achter de schermen van de content die de dienst produceert en verspreidt. De ultieme doelstelling van Netflix hiermee? De 20.000 leden van de Television Academy bekoren die met hun de Emmy Awards bepalen.

Very Important Publication

Met Grow, een stukje van de marketingpuzzel van Facebook, belicht het sociale netwerk experten en bedrijven die de status quo in vraag stellen (dixit het netwerk). Het richt zich op bedrijfsleiders en kaderleden in de business lounges van een uitgelezen selectie van stations en luchthavens.

Magazines mogen dan symbool staan voor glamour, toch is het niet de aantrekkingskracht van het glanzende papier dat de pure players zich in het publishing avontuur doet storten. Het is ook niet het resultaat van een zware puberteitscrisis van de sector. Alhoewel…

Facebook heeft dit jaar vijftien kaarsjes uitgeblazen. Netflix startte in 2007 aan betaalde streaming en vandaag telt de dienst al zo’n 150 miljoen abonnees. Netflix zendt niet alleen uit, maar het bedrijf produceert ook zelf. Daar waar Facebook zich toelegt op het winnen van geloofwaardigheid, is Netflix eerder op zoek naar erkenning.

Trendy

Hoewel de aangehaalde voorbeelden B2B zijn, is er geen gebrek aan B2C-referenties. Sinds mei 2017 daagt Airbnb Magazine de traditionele reisgidsen en -bladen uit met hun datagedreven aanpak. Het magazine wil de toekomst van het reizen in beeld brengen, waarvan de rubriek ‘Not Yet Trending’ een perfect voorbeeld is. Daarin zet het magazine een plaats in de spotlights die, volgens de Airbnb-gegevens, een populariteitspiek kent maar nog geen echt trendy bestemming is. Het magazine, de vrucht van een samenwerking tussen Hearst en Airbnb, is op de lezersmarkt betalend en open voor reclame.

Verder terug in de tijd komen we uit bij Franse Marmiton, de beroemde receptenwebsite, die in 2010 een papieren broertje in de losse verkoop kreeg. Het magazine dat in eerste instantie driemaandelijks verscheen, is mettertijd een tweemaandelijkse uitgave geworden. Met succes, want zowel in bereik als in losse verkoop is het de nummer 1 van de culinaire pers en het derde Franse magazinemerk.

Tastbaar

Positionering, respect, expertise, uitstraling, … Om hun doelstelling te halen, laten de internetreuzen de persen draaien. In het tijdperk van de dematerialisatie en de opkomst van een generatie die gebruik boven bezit verkiest. Dat brengt bij mij een glimlach op het gezicht…

Vanessa Sanctorum, Strategy Director bij Havas Media

Lees ook andere meningen: