De creatieve duizendpoot van Paris Match

Achter een magazine zitten tal van verschillende profielen. Zo ook bij Paris Match (IPM). Een klein, gedreven team, waar je verschillende rollen moet opnemen. Zoals Jean-Pierre Tordeurs, die zich bezighoudt met zowel marketing, sales als redactie. Maak kennis met de man die van events de kern van het marketingverhaal van Paris Match maakte.

Jean-Pierre Tordeurs - Paris Match - 101 TablesEen creatieve duizendpoot. Zo kan je Jean-Pierre Tordeurs nog het best omschrijven. Bij Paris Match buigt hij zich zowel over het commerciële als het marketingaspect, en is hij zelfs verantwoordelijk voor een deel van de redactie. Hij legt uit : “Ons team telt een hoofdredacteur, drie journalisten en twee salespersonen. In zo’n beperkte setting moet je wel verschillende rollen opnemen.”

Tordeurs startte met een aantal rubrieken in het blad (la Match de l’Art, de la Déco, de Bruxelles, de la Mode, de la Beauté of recent I Like Belgium en Paris-Bruxelles) en is ook de man van bekende events als de Summer Night en 101 tables pour la vie. Dit laatste initiatief is opmerkelijk : restauranthouders bieden een keer per jaar tafels aan bedrijven aan ten voordele van het Bordet-ziekenhuis. Een speciale editie van Paris Match vergezelt de actie.

“Ik organiseer alle evenementen van Paris Match”, vat Jean-Pierre Tordeurs samen. “Ze hebben één ding gemeen : laten weten wat voor een kennis en culturele, economische en sportieve rijkdom ons land heeft. En uiteraard brengen we na het event een fotoreportage in Paris Match.”

Die events, de kern van het marketingverhaal van Paris Match, hebben natuurlijk ook linken met het commerciële luik. “Het biedt een globalere visie om zo beter te beantwoorden aan de exacte vragen van adverteerders of merken die een zeer gericht doelpubliek willen bereiken”, aldus Tordeurs. Hij ziet de nauwe band trouwens nog intenser worden : “Het relationele wordt steeds belangrijker. Klanten vragen een creatieve insteek en een duidelijke ROI. Het is maar door deel te nemen aan events, aan briefings en andere ontmoetingen dat je originele concepten kan uitwerken.”

Om het universum van Paris Match nog te vergroten verwacht Jean-Pierre Tordeurs tot slot veel van de website, die binnen enkele maanden live zal gaan. “Een eigen website voor de Belgische editie van Paris Match zal onze lezers de kans geven ook via dit platform lokale onderwerpen te ontdekken”, besluit hij. “Ook een e-shop is een belangrijk element, zeker voor prestigieuze merken die de kern van onze doelgroep vormen.”

Lees ook dit artikel van FIPP over Paris Match

Graag meer interviews met de ‘makers’ lezen?