De kwaliteit van de uitzendingen van de Franstalige zenders onderzocht

Dit onderzoek werd uitgevoerd naar aanleiding van het 60-jarige bestaan van het weekblad. Via deze enquête beoordeelde een panel van meer dan 2.000 Belgische tv-kijkers de kwaliteit van de uitzendingen die televisiezenders in het zuiden van ons land aanbieden. Het onderzoek werd gerealiseerd in samenwerking met de Conseil supérieur de l’audiovisuel (CSA), de universiteit van Luik (ULg) en Dedicated Research.

“We kijken iets meer dan drie uur televisie per dag. Ze maakt deel uit van ons dagelijks leven. Een reden te meer om de kwaliteit van de programma’s te onderzoeken”, vooral ook omdat het Qualimat-onderzoek een alternatief wil zijn voor de gangbare manier waarop het kijkgedrag wordt gemeten, onderstreept de hoofdredacteur van Télépro, Nadine Lejaer.

Aan het onderzoek werd meer dan een jaar gewerkt. Het spitste zich toe op de Franstalige zenders die in ons land meer dan 4 % van de kijkcijfers halen, met name RTL TVI, Club RTL, La Une, La Deux, AB3, TF1, France 2 en France 3.

Daarbij ging de aandacht uit naar de programma’s die de eerste vier maanden van 2014 tussen 18 uur en 23 uur werden uitgezonden (access prime time, prime time en tweede deel van de avond).

Aan de hand van een lijst met criteria, werden concreet zeven soorten uitzendingen onder de loep genomen: Amerikaanse tv-series, Franse tv-series, realityprogramma’s, spelprogramma’s, informatieve programma’s, ontspanningsprogramma’s en entertainment.

Bij de Amerikaanse tv-series, die onder meer werden beoordeeld op criteria als de kwaliteit van het verhaal en de originaliteit, staat Game of Thrones op de eerste plaats.

De informatieve programma’s, die onder meer werden geëvalueerd op basis van criteria zoals de kwaliteit van het onderzoek en het journalistieke werk, staat Envoyé spécial op poleposition en gaat daarmee Belgische programma’s als On n’est pas des pigeons en Question à la Une vooraf.

Verder blijkt uit het onderzoek dat bij de genres die vaak tot soms worden bekeken, de informatieve programma’s op kop staan (82 %), voor de Amerikaanse series (80 %), entertainment (71 %) en ontspanningsprogramma’s (70 %). De Franse series (61 %), de spelprogramma’s (58 %) en de realityprogramma’s (30 %) blijken het publiek minder te boeien.

Het Qualimat-onderzoek werd uitgevoerd tussen 30 april en 23 mei 2014 bij een representatief panel van 2.011 Franstalige Belgen.

Contact: Nadine Lejaer, hoofdredacteur van Télépro n.lejaer@telepro.be