Van automagazine tot autoverkoper

Nieuwe businessmodellen interesseren ons altijd. Ze laten ons immers zien hoe innovatief magazinemerken kunnen zijn. Zo zette Dennis Publishing onlangs de stap van uitgever van autobladen naar autoverkoper. Hoewel de bulk van de online-omzet nog uit reclame komt, zet het bedrijf volop in op e-commerce. Daarvoor heeft het afgelopen jaar Buyacar.co.uk gekocht, een website die online gebruikte en nieuwe auto’s verkoopt.

buyacar.co.ukDe uitgever investeert flink in het nieuw aangekochte bedrijf en breidt snel uit. Buyacar is met 300.000 unieke bezoekers per maand een kleine site voor Dennis (AutoExpress heeft er 2 miljoen, CarBuyer, 1 miljoen), maar dat is an sich niet het belangrijkste. De omzet per bezoeker telt hier en die ligt veel hoger.

Het doel is om binnen twee jaar 1.000 auto’s per maand te verkopen, maar Dennis Publishing heeft ook plannen voor content, waarbij de huidige automagazines weer een rol zullen spelen.

Dennis verdient direct op de verkoop van auto’s, doordat de dealer de uitgever een percentage op de verkoopprijs betaalt. Maar ook de gebruikelijke extra’s die bij een autoverkoop horen – zoals garantiepakketten – behoren tot de mogelijkheden. Bovendien biedt het mediabedrijf financieringen aan via Barclays bank.

Dennis Publishing verwacht dat display advertising nog lang niet dood is, maar spreidt met deze nieuwe activiteit de risico’s.

Meer info hier