De toekomst van smartphone content ziet er zo uit

Mobiele nieuwsconsumptie is de afgelopen jaren sterk gestegen en dat zal voorlopig nog wel zo blijven. In de manier waarop content geschreven en aangeboden wordt, is echter nog te weinig veranderd. Maar de nieuwe consumenten, die met de smartphone zijn opgegroeid, verwachten meer en beter: optimaal passende formaten voor het kleine scherm die hen op hun informatiewenken bedienen met een combinatie van tekst, audio en video.

Lees ook: Hoe denken jongeren over ‘influencers’?

BBC R&D deed onderzoek naar de toekomst van smartphone content door met een deskundig team een aantal formaten te ontwikkelen en deze te testen bij 18-26-jarigen. Voor nieuwsmakers en adverteerders is het cruciaal om hun informatie zo snel mogelijk te optimaliseren voor mobiele telefoons. Want om de nieuwe generatie te bereiken, laat staan engageren, is veel meer nodig dan dezelfde content op verschillende platformen distribueren.

Wat eisen jonge nieuwsconsumenten?

Jongeren blijken geïnteresseerd in nieuwsverhalen, maar ze willen een onderwerp graag eerst vluchtig bekijken voordat ze dieper graven in iets dat hen aanspreekt, zegt het BBC-team. Deze generatie balanceert altijd tussen FOMO en info-overdosis. Ze willen graag alles op een en dezelfde locatie hebben, zonder links naar andere sites.

Nieuws is complex, dus moet het format het de lezers gemakkelijker maken. Bovendien willen ze er ook nog een eigen mening over kunnen vormen. Video blijkt overigens geen vervanging van tekst te zijn, want jongeren hebben graag de keuze. Video blijkt bovendien vaker thuis en veel minder onderweg geconsumeerd te worden.

Ook voor adverteerders

Adverteerders wereldwijd zijn het erover eens dat de smartphone een belangrijk marketingkanaal is of zal worden: 76% verwacht dat dit budget zal stijgen en meer dan de helft denkt dat binnen vijf jaar minimaal 25% van het merkbudget naar smartphonemarketing gaat (bron: WARC). De uitdaging is om de juiste manier te vinden voor effectieve communicatie via het kleinste scherm. Daarbij verschuift de aandacht inmiddels snel van display naar content en loyaliteitsprogramma’s.

De beste smartphone formats

Uitgevers en adverteerders zijn dus op zoek naar dezelfde heilige graal: de beste formats voor smartphone-communicatie. De eisen van de jonge doelgroep (vluchtig én diepgravend, één locatie, helpen begrijpen en een mening vormen, formatkeuze) zijn allemaal terug te vinden in deze vier als best gewaardeerde formats (van de 12) uit het BBC-onderzoek:

  • The Expander: verborgen, uitklapbare tekst of andere informatie die de lezer naar behoefte kan raadplegen. Bijvoorbeeld een definitie of extra uitleg over een onderwerp.
  • The Incremental: kies je eigen format. Een nieuwsverhaal in kleinere onderwerpen opgeknipt met de keuze per onderdeel om dit als korte tekst, lange tekst of video te consumeren. Of het onderdeel helemaal over te slaan.
  • Viewpoints: ziet eruit als een serie kaarten, die elk een andere mening over het onderwerp aanbieden. Door te ‘swipen’ (zoals bij Tinder) kun je verschillende standpunten bekijken en zo je eigen mening vormen en bijschaven.
  • Fastforward – Scrollable Video: video waar je door middel van de uitgeschreven tekst in de ‘ondertitels’ eenvoudig doorheen kunt scrollen. Zo kan video op dezelfde, intuïtieve manier gebruikt worden als tekst: springend van voor naar achter en weer terug totdat iets je aandacht vasthoudt.

De BBC schaaft hier en daar nog aan de formats om de vorm te verbeteren en zal de meeste al snel beginnen testen op de eigen platformen. Het project is echter nog niet ten einde en de volgende fase zal zich focussen op ‘personalisatie’, zo meldt het team. Niet wat we tot dusver als zodanig kennen – een persoonlijke selectie – maar nieuwsverhalen die zich met behulp van machine-leren en AI aan de lezer aanpassen. Wordt dus vervolgd!

Bronnen: WARC, BBC, Medium.com

Verwante artikels: