Display advertising heruitgevonden

Display advertenties vormen nog altijd de hoofdmoot van digitale reclame, maar staan tegelijkertijd al jaren onder druk. Om hun acceptatie bij mobiele internetgebruikers te verbeteren, komen regies en website met ingenieuze ideeen. In dit artikel 8 oplossingen die een positieve attitude ten aanzien van display verzekeren.

De groei van display komt volledig van sociale platformen (+62% vs 2015). Zonder social daalt de investering in display met 3% (in Frankrijk). Nieuwe technologie zou de trend wellicht kunnen keren.

  1. Gebruik de mobiliteit

De ‘shake’ vraagt mobiele internetgebruiker zijn telefoon te schudden om op die manier, dankzij de gyroscope, een video (of iets anders) te activeren. In juli 2016 zette Havas deze techniek in voor Citroën om de C1 te promoten bij de doelgroep beter gesitueerde vrouwen. Meer dan 1 op 3 vrouwen toonde engagement door het spel te spelen Avec plus d’une femme sollicitée sur trois ayant joué le jeu, faire de la publicité en ­faisant jouer les utilisateurs est payant.

  1. Krassen op het scherm

Krassen voegt aan de smartphone een tactiele ervaring toe. Door met de vinger heen en weer te bewegen over het scherm, onthult de gebruiker een onderliggende afbeelding. Braun zette deze technologie in om duidelijk te maken hoe verfrissend het nieuwe CoolTec scheerapparaat werkt: gebruikers krassen een ijslaagje weg om de advertentie te kunnen zien.

Mobile scratch ad example

  1. 360 graden video

360 graden video levert een indringende merkervaring, die dicht aanleunt bij VR. Het is alsof de consument zich in een kamer bevindt, omringt door het merk. Luxe merken hebben deze technologie al omarmd, omdat dit videoformat engagement en tijdbesteding verhoogt.

“In-Move” geeft de gebruiker de macht terug in handen. Dankzij touch-technologie en de gyroscope in de smartphone kunnen video’s op eigen tempo en volgorde bekeken worden door beeld te stoppen, terug te spoelen of te versnellen.

  1. Video-to-store en geo-targetting

Video-to-store: wanneer een mobiele internetgebruiker een app raadpleegt, kan middels DCO (dynamic content optimization) het dichtstbijzijnde verkooppunt getoond worden vanaf zijn locatie, inclusief een routebeschrijving met een speciale promotie.

De geo-targetting display advertenties koppelen merken direct aan verkoop doordat de video een real-time aanbod van het merk op die locatie brengt.

  1. example mobile adAdvertentie op vergrendelingsscherm

De mobiele app ‘Swiper’ (die in 2016 de innovatieprijs van de IAB won) maakt het mogelijk te adverteren op het vergrendelingsscherm van Android telefoons. De gebruiker kan de advertenties ‘swipen’: rechts om de telefoon te ontgrendelen, links om naar de website of de app van de adverteerder te gaan.

De gebruiker wordt voor elke actie beloond met punten of cadeaubonnen (bv Sephora, UGC, Deezer). Een opportunistisch format dat afhankelijk is van de acceptatie van de gebruiker om zichtbaarheid en engagement te creëren.

  1. Speel met het advertentiemoment

Een advertentie niet tijdens of over het medium, maar achteraf, wanneer de gebruiker de video pauzeert. Het formaat speelt in op de trend van zogenaamde ‘wait marketing’, die de consument bereikt op een dood moment, wanneer hij tijd over heeft en blij is met wat afleiding. De verhoogde aandacht resulteert in beter onthouden van de boodschap.

“Reveal” is zo’n mobiel advertentieformaat dat de navigatie niet verstoort en pas getoond wordt wanneer de content al geconsumeerd is. Door een ‘interstitiel’ na het artikel te plaatsen, bereikt men een goed compromis tussen de zichtbaarheid van adverteerders en de ononderbroken media-ervaring van de gebruiker.

  1. Native ad example mobileNative en outstream

Een outstream video  in het midden van artikels, die pas start wanneer hij op het scherm zichtaar is, blijkt effectiever te zijn dan Facebook en YouTube video’s: herinnering +55%, spontane bekendheid +84%, boodschap associatie +44%.

Steeds meer mobiele advertentieplatformen pleiten voor een native aanpak voor de MPU (Middle Page Unit). Volgens een recente PwC studie groeide outstream video in 2016 115%.

  1. Homepage take-over

Merken krijgen de ruimte om hun boodschap over te brengen op een  impactvolle, maar toch weinig intrusieve (geen directe belemmering van content) manier door de hele omgeving van de content te gebruiken.

In de “Videoskinz Reminder” (zie onderstaande video) volgt de video de scrollbewegingen van de gebruiker in de ‘vleugels’ van de website.

Een ander format, de “Swapping Skinz” geeft de mogelijkheid om verschillende creaties tegelijk te tonen, terwijl de gebruiker de muis over de verschillende productcategorieën van de adverteerder beweegt die in de header gemarkeerd zijn.

Bron: e-marketing.fr