Donald Duck: 64, maar nog lang niet met pensioen

Een heel bijzonder segment in de magazinemarkt is dat van de jeugdbladen (0-12 jaar). Omdat reclame gericht op kinderen sterk gereguleerd is, moeten deze magazinemerken het alleen van hun lezers hebben. Gelukkig voor Donald Duck – Een vrolijk weekblad, is het ook het grootste mannenblad van Nederland. Met een betaalde oplage van bijna 225.000 exemplaren en een bereik van bijna 1,4 miljoen lezers, is het pensioen voor deze eend nog lang niet in zicht.

De eerste Nederlandse versie van Donald Duck kwam op 25 oktober 1952 op de markt. In het buitenland waren er al eerder magazines gelanceerd rond Disney-figuren: Topolino in ItaliëAnders And & Co in DenemarkenMicky Maus in Duitsland en Walt Disney’s Comics and Stories in de VS. In België verscheen in 1950 al Mickey Magazine. En in Finland heeft Aku Ankka zeer succesvol voet aan de grond gekregen, waar het nu het meest gelezen weekblad is (alle leeftijden).

Disney-figuur Donald is geen vrije eend, want het Amerikaanse bedrijf houdt hem strak onder de duim. Alles wat met hem te maken heeft, inhoud, vorm en advertentiebeleid worden streng gemonitord en gereguleerd door Disney.

Donald Duck social media

De bijbehorende website is een verlengstuk van de succesonderdelen van het blad. Er is van alles te doen en lezen op de website: zo is er een receptenrubriek, een kaartjesrubriek, een quizzenpagina en een cursussenpagina waar Duckstad-figuren uitleg geven over bepaalde onderwerpen (denk aan ‘Oom Dagobert geeft uitleg over aandelen’).

In de Duckipedia is dan weer alles te vinden over de favoriete Disney-figuren, terwijl het onderdeel Kwaak Maar Raak bezoekers uitnodigt zelf een strip af te maken. Als abonnee van Donald Duck, tot slot, krijg je gratis toegang tot het besloten Clubhuis: met extra spelletjes, extra puzzels, extra strips, extra prijzen en nog veel meer. Kortom, een hechte community die de Disney-figuur duidelijk overstijgt…

Bron: Sanoma, Wikipedia