Alain Dermonde, Rossel: “Drukken wordt steeds ecologischer. Wij hebben sinds kort het PEFC-label”

Achter elk magazine en elke magazinesite gaan vaak tientallen medewerkers en haast evenveel verschillende functies schuil. Weet u bijvoorbeeld wat een Supply Paper Manager doet? Wij vroegen het aan Alain Dermonde, die deze functie vervult bij Rossel.

“Intermediair, facilitator of printambassadeur”, antwoordt Alain Dermonde als we hem vragen om zijn job in een woord te omschrijven. Wij houden het zelf op ‘Mister Print’. Dermonde is immers de schakel tussen de drukkerijen (die van Rossel, maar ook externe) en de andere afdelingen van de groep, waaronder de regie.

‘Papyvoor’

Dit jaar heeft hij 30 jaar op de teller bij dagblad en magazinespeler Rossel. In dit tijd heeft hij zowat alles gedaan wat er bij een uitgever te doen valt: redactioneel medewerker, graficus, commercieel medewerker, noem maar op… “In mijn begindagen moest ik nog op zaterdagochtend komen werken”, klinkt het. “We hadden zoveel advertenties en zoekertjes dat we niet iedereen een plaats konden geven. Op zaterdagochtend moesten we dan diegenen opbellen die de weekendkrant niet gehaald hadden met de boodschap dat ze er enkele dagen later zouden instaan. Wij beslisten dus wie wanneer in de krant verscheen. Dat is nu wel even anders.”

Na 30 jaar noemt hij de uitgeefwereld dan ook z’n tweede leven. Met een voorliefde voor papier. “Ook boeken lees ik steevast op papier. Noem me gerust een ‘papyvoor’.” Naast de eigen bladen van de groep horen daar ook heel wat andere nationale titels bij. Dermonde: “Ik heb een abonnement op Le Vif, maar lees zowat elke titel die ik tegenkom, ook Nederlandstalige. Toen ik laatste bij MAG Advertising – de regie die ook Soir Mag commercialiseert – een display met magazines zag staan, heb ik trouwens het wielermagazine Bahamontes ontdekt. Prachtig gemaakt!”

Alain Dermonde dicht magazines nog een mooie toekomst toe en heeft daarvoor een verrassend argument: “Voor een abonnement op een krant betaal je jaarlijks al gauw 300 euro, bij een weekblad zit je aan niet meer dan 70 of 80 euro. Dat doet mensen nadenken…”

50.000 ton papier per jaar

Terug naar de job. De laatste acht jaar is Dermonde verantwoordelijk voor de link tussen bv. de commerciële afdeling en de interne en externe drukkerijen. Zelf heeft Rossel er in België twee: een heatset drukkerij in Beauraing waar de magazines gedrukt worden, en een coldset drukkerij in Nijvel. Daar rollen elke nacht de kranten van de persen. In Frankrijk heeft Rossel tot slot 3 drukkerijen. Zij zorgen voor de lokale kranten die eigendom zijn van de groep. Allemaal samen zijn ze goed voor maar liefst 50.000 ton papier per jaar…

Die rol heeft als voordeel dat hij alle technische snufjes heel goed kent. De digitalisering heeft de mogelijkheden en de automatisering ook in deze branche de afgelopen jaren sterk doen toenemen, maar de belangrijkste trend in printing noemt Dermonde toch de focus op ecologie. “Rossel is sinds kort PEFC-gecertifieerd”, weet hij. “Dat betekent dat we steeds meer inkt op plantaardige basis gebruiken en dat water oplosmiddelen vervangt.”

En dat wordt door adverteerders geapprecieerd. Die blijven papier inzetten en zoeken daarbij steeds creatievere oplossingen. “Het lijkt erop dat een advertentie niet meer volstaat. Ze vragen aparte bijlagen, triptieken of een keerdruk. Tijdens het Autosalon dat net gestart is, brengen we elke dag wel zo’n speciaal formaat.” ‘Mister Print’ zit dus nog wel even gebeiteld…

portrait Alain Dermonde - Rossel Alain Dermonde, Supply Paper Manager, Rossel

Maak ook kennis met andere ‘Makers of Magazines':