Een nieuwe relevantie voor printadvertenties

Tim Driesen was een van de zeven Belgen die afgelopen week Eurobest-inzendingen mocht jureren. Hij deed dat in de competities Film, Integrated, Print en Craft Print & Poster. Wij waren natuurlijk vooral benieuwd naar z’n ervaringen in deze laatste twee categorieën.

Hoe was de ervaring in de Eurobest-jury?

Het was een hele leuke ervaring. Ook de juryvoorzitter die ik meemaakte in de competities Print, Craft Print & Poster en Film zorgde daarvoor. Zoiets maakt veel goed als je dagenlang – waaronder twee dagen van zo’n dertien uur – moet jureren. Ook mijn deelname aan de Integrated-jury vond ik fijn. De jury was er samengesteld uit de verschillende juryvoorzitters en nog twee andere leden, waaronder ikzelf. Inspirerend!

Over alle categorieën heen viel op dat het niveau niet zo hoog was. De jury’s kozen dan ook bewust voor een kortere shortlist en minder awards dan gewoonlijk. In Integrated reikten we bv. slechts een derde van het aantal prijzen van vorig jaar uit.

Wat vond je van de advertenties in de Print-categorie?

Print blijft een uitdaging, maar je merkt dat iedereen op zoek is naar een nieuwe relevantie voor dit medium. De Grand Prix van Intermarché is daar een mooi voorbeeld van. Het is meer dan een gewone print. Er zit een heel verhaal achter. Print is eigenlijk op z’n sterkst als het volledig geïntegreerd is in een grotere campagne. Deze Grand Prix was dan ook een signaal: zorg dat ook de creaties in dit medium steengoed zijn!

Welke campagne sprong er voor jou uit?

Naast de Grand Prix had ik het voor de campagne voor Harley Davidson uit Tsjechië. Het ging om prachtige fotografie, maar er was vooral de storytelling. De reeks van drie prints schepten een heel verhaal. Zo’n campagne doet iets voor het medium én het merk.

Meer info op www.eurobest.com