Essay: Magazine Media in 2052?

Ter gelegenheid van de UBA Trends Day 2016 publiceerden wij bij Magazine Media onze vierde Update: Hoe communiceert u in 2022? 7 trends voor marketeers. Op basis van alle trends en technologische ontwikkelingen die we al zien en nog verwachten, waagden we ons ook aan een visie op de rol van magazine media in het leven van de consument van 2052.

7 uur Elise wordt wakker wanneer haar favoriete muziek in de kamer weerklinkt.” Leuke keuze heeft de app van Focus Knack deze ochtend voor me gemaakt”, mompelt ze zachtjes terwijl ze de oogleden voorzichtig opent. Meteen flitst ook haar netvlies-screen aan en geeft haar de news alerts van deze nacht. “Hmm, over dat tweede item moet ik straks nog eens de analyse van de hoofdredacteur van Monocle lezen”, denkt ze. Meteen wordt het stuk op haar oprolbaar magazineschermklaargezet.

8uur30 In haar zelfrijdende auto leest Elise het opiniestuk en scrolt ze verder door
de actualiteit op haar oprolbaar scherm. Opeens licht haar arm op. Het is haar
moeder die haar op haar ingebouwde smartphone belt. Ook het gossip-nieuws
van Dag Allemaal komt erop binnen. Handig voor tijdens lange vergaderingen…

12 uur Tijd voor een pauze op het werk. Elise trekt naar de winkel van Feeling net om de hoek. Ze had virtueel al een rokje gepast op de website en via de interactieve spiegel krijgt ze van de redactie meteen suggesties voor combinaties. Over de hipster-score die de redactrice van dienst haar meegeeft, is ze niet meteen tevreden. Elise houdt het dan ook bij twee basisstukken.

18uur Voor ze naar huis gaat, print Elise nog even het nieuwste nummer van Bahamontes op de 3D-printer van het werk. In de terugrit wil ze even ontspannen. Al kijkt ze er ook wel naar uit om haar vriend nog eens terug te zien. Hij zit voor een aantal weken in de States, maar via holografie zien ze elkaar elke avond in de wagen.

19uur Eindelijk thuis! Elise ploft moe in de zetel. Haar huisrobot brengt haar snel een glaasje witte wijn en het superdikke herfstmodenummer van Knack Weekend. Elise bladert door de ‘bijbel’ en bekijkt enkele van de videoreportages van modeshows die zich in het magazine bevinden. Ze pikt zelfs een défilé via virtual reality mee. Voor ze dankzij de Libelle-app op de koelkast het recept van een ‘snel klaar’-maaltijd vindt, scrolt ze al even door TévéBlad op haar televisie. “Kijk je straks ook naar de film op Eén”, stuurt ze haar beste vriendin een instant message met haar ingebouwde smartphone. “Kunnen we tegelijkertijd bijkletsen in de “Flair Community”.

22uur30 Elise trekt naar bed. Terwijl ze slaapt, komen beelden uit de nieuwste reportage van Eos haar hersenen binnen via haar met elektroden uitgeruste slaapmuts. Ze is vannacht verzekerd van leuke dromen…
Lees meer over trends in magazine media….