Euh… blockchain?

Tegenwoordig worden we overstelpt met nieuwe vaktermen, vaak gelinkt aan technologie. Maar waarvoor staan ze juist? En wat kunt u ermee? Magazine Media is graag uw gids en laat experts ter zake aan het woord. De eerste in het rijtje: blockchain, uit de doeken gedaan door Gerrie Smits, auteur van het boek ‘Blockchain is WTF’. We vroegen hem wat het is, welke toepassingen we mogen verwachten en wat de implicaties voor de media kunnen zijn.

Kunt u blockchain kort omschrijven?

Blockchain is een soort van database-technologie, die draait op een decentraal netwerk van computers. Die computers draaien software waarmee transacties worden gecreëerd, opgeslagen en geverifieerd. Omdat elke computer een up-to-date versie van de database heeft, bestaat er een gezamenlijke versie van de ‘ware’ transactiegeschiedenis.

Die onweerlegbaarheid komt o.a. door het feit dat er veel computers op dat netwerk zitten (zodat ze minder makkelijk te hacken zijn) en dat er straffe cryptografie gebruikt wordt om ‘fraude’ tegen te gaan.

Maar wat sommige (publieke) blockchains ook speciaal maakt, is dat er een beloningssysteem zit ingebakken in de software. Om zo’n netwerk veilig te maken, worden computers die ‘goed gedrag’ vertonen, m.a.w. niet vals proberen te spelen, beloond, vaak met het waardesysteem van de blockchain, bijvoorbeeld Ether of Bitcoin.

Waarom blijft het een trend in 2018?

Omdat het WTF is, Waarschijnlijk Toch Fundamenteel. Op een eerste niveau kan blockchain ingezet worden om business-processen te optimaliseren. Supply chain, overheden, verzekeringen, auditing, notarissen,…: bij veel van die partijen zitten opportuniteiten om bepaalde stappen in een proces te versimpelen. En dat creëert veel interesse vanuit de business-wereld.

Op een iets fundamenteler niveau, zie je ook bewegingen en toepassingen die nog een stapje verder gaan en die bestaande waarde-flows vanuit een decentrale hoek proberen te bekijken. Wat betekent dat de meerwaarde van centrale organen onder druk zou kunnen komen te staan. In zijn meest uitgesproken vorm, heeft blockchain het potentieel om serieuze impact te hebben op business, economie en basisconcepten als geld, identiteit, community,…

Welke toepassingen met magazine media ziet u?

Blockchain gaat de facto over nieuwe vormen van waarde-uitwisseling. Media is dus een boeiend gegeven, omdat de verdienmodellen sowieso onder druk staan. Aan de ene kant heb je de hele wereld van (digitale) advertenties en ad fraud: click-bots, click-farms,… genereren allemaal fake clicks. Dat kost geld, maar niemand kijkt ooit naar die advertenties. En dus zijn er projecten die proberen om het proces van ad buying transparanter en efficiënter te laten verlopen. Dat is weer het optimaliseren van de waarde-flow.

Lees ook: Als reclame overbodig wordt…

Tegelijkertijd heb je ook initiatieven die meer in de P2P-hoek zitten. Brave is een blockchain-browser die het mogelijk maakt dat je als gebruiker automatisch micro-payments doet afhankelijk van de tijd dat je op bepaalde sites spendeert. Dat is nog steeds hoogdrempelig en ik vermoed dat zo goed als niemand dat gebruikt, maar dat is de richting waarin dingen beginnen te evolueren: hoe kan je ervoor zorgen dat iemand die meerwaarde creëert daar ook voor beloond wordt. Kijk naar Steem, een blogging-platform à la Medium, maar waar je Steem-dollars kan verdienen met je content, zonder dat er een centrale partij is als een YouTube die 45% van die fee afroomt.

Blockchain maakt het mogelijk om nieuwe business-modellen te gaan exploreren, die wat weggaan van sterke, centrale spelers. Een boeiende op dat vlak is Civil. Hun tagline is ‘What if the news were run by the people’ en zij proberen uit te vogelen hoe je blockchain kan gebruiken om belangen te aligneren, afspraken vast te leggen,… en zo tot een meer onafhankelijke vorm van journalistiek kan komen.

Gerelateerde artikels: