Euh … Gen Z?

We worden overstelpt met nieuwe vaktermen, vaak gelinkt aan technologie. Maar waarvoor staan ze juist? En wat kunt u ermee? Magazine Media is graag uw gids en laat experts ter zake aan het woord. Joeri Van den Bergh bijvoorbeeld. De Managing Partner van InSites Consulting specialiseert zich al langer in jongeren en jongerencultuur. Hij legt uit wat Generatie Z nu net is.

Lees ook meer over: meaningful marketingmicro-influencersagile advertising

Hoe kan u Generatie Z kort omschrijven?

Generatie Z zijn zij die geboren zijn tussen ’95 à ’96 en 2012. Het zijn de jongeren van vandaag. In tegenstelling tot wat sommigen dachten is dit de eerste generatie die helemaal is opgegroeid met smartphones en tablets. Dit zijn de echte ‘digital natives’.

Om twee redenen is dit een interessante doelgroep. Ten eerste is hij groot. Wereldwijd zijn er twee miljard jongeren die deel uitmaken van Gen Z. Tegen 2020 zullen ze wereldwijd goed zijn voor 40% van de wereldbevolking, al is dat vooral in werelddelen als Azië, Noord- en Zuid-Amerika, en is hun aandeel in Europa minder groot.

Ten tweede hebben ze een grote koopkracht. Ze krijgen nog meer zakgeld dan hun voorgangers, de Millennials. Goed voor 44 miljard dollar per jaar. En hun invloed op de bestedingen van de ouders is ook nog gestegen. Bovendien is het aanbod gegroeid: denk maar aan avontuurlijke reizen met kinderen,…

Welke impact heeft deze generatie op het werk van marketeers?

Dit is de generatie die opgroeide met online aankopen. De crisis van de offline retail is waarschijnlijk voor een groot deel aan hen te wijden. De tijd is voorbij dat ze naar de ‘mall’ gingen…

Gen Z vindt van zichzelf dat ze het druk heeft (en waarschijnlijk klopt dat ook door hun schermgedrag). Alles wat hen tijd bespaart, zal hun aandacht trekken.

Welke toepassingen met magazines, magazinewebsites ziet u mogelijk?

Er zijn vier thema’s waarop magazines en adverteerders kunnen inspelen.

Dat kan ten eerste door te personaliseren. Gen Z is immers individualistisch. Ze is opgevoed door Gen X, die ook zeer individualistisch was en is. Personaliseren kan zich uiten in het bepalen hoe een storyline zich ontwikkelt. Denk aan Black Mirror – Bandersnatch op Netflix. Maar ook in real time conversaties. Zo onderhield de redactie van de Franse krant Libération tijdens de presidentsverkiezingen in Frankrijk checknews.fr. Dat was een factchecker. Burgers konden vragen stellen over uitspraken van politici en journalisten bezorgden hen het antwoord. Ook magazines zullen dus meer op maat moeten werken. Offline is dat moeilijk, maar via Instagram of Snapchat kan het natuurlijk wel. Door quizjes, het beantwoorden van vragen… kies je als consument zelf de flow.

Een tweede element is evangeliseren. Deze generatie zit sterk in met een betere wereld en ze verwachten van merken dat die iets terugdoen voor de wereld. Ook magazines nemen dus maar best positie in. Denk maar aan Vice, maar ook aan nieuwe merken als Teen Vogue (dat als online community sterk inspeelt op de nood van kids over info over politiek en ondernemerschap) en Here. Dat laatste is de LGBT-community van Seventeen.

Ten derde is het menselijke heel belangrijk. Deze generatie is opgegroeid met vloggers en vindt mensen belangrijker dan merken. Voor magazines betekent dit: meer ‘behind the scenes’ tonen en hun serieux en degelijkheid benadrukken.

Tot slot is er wat ik ‘fetishize’ noem. Merken en magazines moeten inspelen op de drang van jongeren om uit te proberen. Ervaringen zijn belangrijker dan product experiences. Zo brengt Unrd het verhaal van een tienermeisje dat verdwijnt. Via een app, maar ook tools als Whatsapp en Facebook Messenger krijg je informatie toegestuurd en geleidelijk krijg je zo een blik op het volledige plaatje. Je wordt als het ware deel van het verhaal en wordt er zo ingezogen. Deze start-up (maar het zou ook het initiatief van een magazine kunnen zijn) heeft veel geleerd over de technieken van de game-industrie. Misschien is dat wel een raad aan magazines: denk wat meer als Fortnite. Bied keuze over hoe je eruitziet. Stel zaken slechts tijdelijk beschikbaar. Zorg voor een inclusief verhaal.

Selfie Joeri Van den Bergh Joeri Van den Bergh, Managing Partner InSites Consulting

Gerelateerde artikels: