Euh … micro-influencers?

Tegenwoordig worden we overstelpt met nieuwe vaktermen, vaak gelinkt aan technologie. Maar waarvoor staan ze juist? En wat kunt u ermee? Magazine Media is graag uw gids en laat experts ter zake aan het woord. Bert Marievoet bijvoorbeeld. De Managing Founder van Native Nation legt uit wat micro-influencers nu net zijn.

Ontdek ook de betekenis van andere vaktermen:
Agile AdvertisingVisual SearchBlockchainArtificial IntelligenceFirst, second & third party dataBrand purposeVoice first

Hoe kan u micro-influencers kort omschrijven?

Micro-influencers hebben een beperkter aantal volgers dan de kanonnen met miljoenen volgers. Deze term komt uit de VS overgewaaid, en daar gaan ze om met andere getallen. Een micro-influencer in de VS is iemand met 50 à 100.000 volgers, die een stevige community heeft opgebouwd rond een bepaald thema: fashion, travel, beauty, fitness etc.. In de VS wordt dan ook terecht vaak aangehaald dat het engagement van hun branded posts relatief beter scoort dan die van de grote artiesten (actrices, zangers etc).

In onze contreien werd die term overgenomen, en doelt men eerder op Instagrammers met minder dan 10.000 volgers. Dan krijg je een heel ander verhaal. Je haalt in België dan misschien wel +20% engagement versus eerder +5% bij de macro-influencers, maar 20% van 5.000 volgers betekent nog altijd maar 1.000 engagements …

Wordt het een trend?

Wij vinden dat de samenwerking in de meeste gevallen niet echt de moeite loont, gewoon omdat het sop de kool niet meer waard is. Je moet al snel 20 à 30 micro-influencers inschakelen om wat bereik te genereren, wat dan te veel geld kost in beheer van de campagne. Dus bij ons ben je vaak beter af met goeie kwalitatieve influencers met meer dan 25.000 volgers. Om bovenstaande redenen is het geen trend bij merken die al genoeg ervaring hebben opgedaan met influencer marketing, en ik zie het dat ook niet snel worden.

Welke toepassingen met magazines, magazinewebsites ziet u mogelijk?

Wat interessant kan zijn, is de combi van micro-influencers met grotere. Vaak zijn die eersten zeer goeie content creators, waardoor hun content goed kan hergebruikt worden door de merken op hun eigen social kanalen, in newsletters etc en dus ja ook in magazines als het om mixed content gaat. Bijvoorbeeld een interview met een bekende influencer in een magazine, aangevuld met foto’s van micro-influencers. Niet alleen bij media heb je dus een goede mix nodig, ook bij influencers.

Bert Marievoet Bert Marievoet, Native Nation

MAGnify 2018

MAGnify sprekers en panel

Op 4 oktober te Zaventem vindt MAGnify 2018 plaats.
Laatste kans om in te schrijven op www.magnify.be

Gerelateerde artikels: