Euh … Personalisatie?

Tegenwoordig worden we overstelpt met nieuwe vaktermen, vaak gelinkt aan technologie. Maar waarvoor staan ze juist? En wat kunt u ermee? Magazine Media is graag uw gids en laat experts ter zake aan het woord. Pieter Baert bijvoorbeeld. Hij is expert in service design en werkt als Innovation Lead bij bpost Future Lab. Hij legt uit wat personalisatie nu net is.

Lees ook: Iedereen zijn eigen magazine? Geen probleem

Hoe kan u personalisatie kort omschrijven?

Personalisatie betekent voor mij dat je op maat van je individuele klant werkt en een persoonlijke intimiteit creëert. Daarvoor moet je je klant uiteraard heel goed kennen: wat zijn zijn voorkeuren, interesses, persoonsgegevens, gezinssituatie, koophistoriek, leveringsadressen…?

Daarnaast, en dat is moeilijker, moet je in je content en kanalen inspelen op die voorkeuren. Iemand die op het ene moment op z’n smartphone iets liket op Instagram moet je kunnen linken aan diezelfde persoon die via z’n laptop een bestelling plaatst.

Nog een stapje verder gaat het personaliseren van een verpakking of zelfs van het product zelf. Denk maar aan Nike By You, waar je je sneakers kan personaliseren.

Wat kunnen marketeers ermee?

Personalisatie biedt marketeers de mogelijkheid om in te spelen op de interesses van hun klanten en prospecten. Daardoor zorg je voor een veel sterkere link tussen content/marketing en sales, kan je een profiel van mensen opstellen en kan je sales offers op maat doen. Niets zo lullig als een promo krijgen voor schoenen die niet meer in je maat beschikbaar zijn, een vrouw die als man wordt aangesproken of telkens dezelfde adres- of betalingsgegevens moeten ingeven.

Het laat je zelfs toe om beslissingen te voorspellen. Amazon heeft in de VS een testproject gevoerd waarbij ze mensen zaken leveren die ze niet besteld hebben, maar waar ze volgens de inschattingen en het algoritme wel nood aan hebben. Daaruit bleek dat ze maar een beperkt aantal producten terugstuurden…

Welke toepassingen met magazines, magazinewebsites ziet u mogelijk?

Ik denk dat magazines er vooral moeten voor zorgen dat ze geen anonieme papieren lezers hebben. Ze moeten hun lezers naar een digitale omgeving trekken, waardoor ze hun voorkeuren kunnen leren kennen.

Pas dan kan je enerzijds een individueel contentaanbod bieden en anderzijds ook consumenten in de richting van een online shop of een partnersite leiden. Zo kunnen magazines en magazinesites van lead generation een business model maken.

Pieter Baert, Innovation lead & service designer, bpost Future Lab

Andere vaktermen: