Euh… voice first?

Tegenwoordig worden we overstelpt met nieuwe vaktermen, vaak gelinkt aan technologie. Maar waarvoor staan ze juist? En wat kunt u ermee? Magazine Media is graag uw gids en laat experts ter zake aan het woord. Bert Van Wassenhove, uitgever van ondernemingen bij Venturepublisher, legt uit wat we onder ‘voice first’ moeten verstaan en welke toepassingen met magazine media te bedenken zijn.

Andere nieuwe vaktermen verklaard:
 BlockchainArtificial IntelligenceFirst, second & third party data, Brand purpose

Kunt u voice first kort omschrijven?

Productontwikkelaars werken voortdurend aan een vlottere interactie met allerhande digitale en verbonden toestellen. We zagen de voorbije decennia de introductie van het toetsenbord, de muis en touch screens. Maar dat blijven voor de mens eerder onnatuurlijke tools. We zijn gedurende duizenden jaren gegroeid in het gebruik van spraak als interactiemiddel.

In deze evolutie schrijft de ‘voice first’ beweging zich in. Zij markeert het kantelmoment van ‘toestellen waar je ook mee kan spreken’ naar ‘toestellen waarmee je spreekt, met optioneel een scherm’ (om bijvoorbeeld een video te tonen).

Wie voice first werkt en denkt, gaat er dus vanuit dat de interactie met de gebruiker via geluid zal lopen, en dat heeft nogal wat consequenties. Zo is er nog veel werk om feedback naar de gebruiker duidelijk en efficiënt te maken. Het kan nuttig zijn een antwoord van een toestel te ondersteunen met een visuele en vooral genummerde lijst (bijvoorbeeld bij zoekresultaten). Dat laat de gebruiker toe om snel ‘door te klikken’ door het nummer op de lijst te noemen.

Waarom blijft het een trend in 2018?

Voice first is pas de voorbije twee jaar relevant geworden, vooral door de komst van de Amazon Echo. Ondertussen zijn ook de andere producenten volop op die trein gesprongen. Maar wie al eens een conversatie gevoerd heeft met Siri, Alexa of Cortana weet dat die interfaces nog veel moeten verbeteren.

Voice first staat dus pas aan het begin. Nu de artificiële intelligentie die nodig is om mensen te begrijpen, enigszins bruikbaar is, is er ruimte voor creatieven allerhande om met deze nieuwe vorm van interactie met het internet toepassingen te bouwen.

Een element dat voor mij bewijst dat voice first een blijver is, zie ik in de nieuwe trend waarbij (vooral jonge mensen) tekstberichten vervangen worden door korte gesproken boodschappen die via chat verstuurd worden. Op die manier vermijden ze het gefriemel met het touchscreen-toetsenbord dat het – laat ons eerlijk zijn – nog altijd niet écht haalt van een fysiek toetsenbord als het op gebruiksgemak aankomt.

Welke toepassingen/linken met magazines en magazinewebsites ziet u?

Ik zie twee missies voor de magazinemarkt. Het zal in de eerste plaats belangrijk zijn om alle interacties stap voor stap aan te passen aan een voice first omgeving. Bedenk daarbij bijvoorbeeld dat mensen vragen anders stellen als ze die uitspreken (eerder: ‘Waar kan ik meer leren over voice first?’) dan als ze typen (eerder: ‘voice first basics’). Verder kan je stilaan beginnen denken aan de vormgeving van je content zodat die gemakkelijk in korte stukjes gehakt kan worden die dan vervolgens voorgelezen kunnen worden door een toestel.

Een tweede actiedomein zit in de inhoud zelf. De (her)opkomst van de podcast geeft al aan dat ‘on demand audio’ in de lift zit. Een audio-component toevoegen aan een magazine, onder welke vorm dan ook, is dan ook zeker een dankbaar domein voor innovatieve experimenten.