Eurobest, here we come!

Katrien BottezVoor het eerst houdt het Eurobest-circus halt in België. Antwerpen was begin december het walhalla van de Europese creativiteit. We vroegen Katrien Bottez, Executive Creative Director en jurylid in de competities Film, Print en Print and Poster Craft, naar haar verwachtingen.

Wat vindt u ervan dat Eurobest in België plaatsvindt?

Dat is natuurlijk fantastisch nieuws dat ons alleen maar kan aanmoedigen om in de toekomst zeker even goed of nog beter te doen. En er is trouwens niet alleen het feit dat het festival naar België komt. Als rechtstreekse gevolg van het feit dat we al jarenlang sterk bezig zijn, zetelen er ook volop Belgische juryleden in deze editie.

Louise Benson, festivaldirecteur van Eurobest, zei trouwens zelf dat de keuze voor Antwerpen geen toevallige keuze is, maar wel degelijk het gevolg van het feit dat “België mee in de top van de wereldwijde creatieve communicatiewereld zit”. Ze roemde ook het feit dat de Belgen een onverschrokken aanpak hebben, rechtuit zijn, zelfrelativering hebben en toch ook een tikkeltje dwars en trots zijn.

Mooie complimenten voor de Belgische reclame en Belgische creativiteit, vind ik zelf.

Wat verwacht u van de jurering in Print en Print Craft?

Het voordeel van deze categorie is dat het heel helder is wat je moet beoordelen. Is dit goede print of niet? Maar toch, een heel goede printadvertentie maken is absoluut niet simpel. Het gaat over de perfecte balans vinden tussen een heldere boodschap en tegelijk op één of andere manier entertainend zijn.

Waarop gaat u bij het beoordelen van deze cases letten?

Als je een andere categorie beoordeelt, bijvoorbeeld ‘direct’, dan beoordeel je mee of het idee effectief iets heeft teweeggebracht bij het publiek waarvoor het bedoeld was.

Ik probeer ook op die manier naar deze categorie te kijken. Mensen krijgen elke dag ongelooflijk veel beelden te verwerken. Ze gaan zich echt geen halfuur inspannen om een print te doorgronden.

De vraag die ik me stel is: als iemand buiten deze jurykamer dit voor de eerste keer ziet, zou het hem iets doen? Zou hij het begrijpen, zou het hem intrigeren, zou het zijn aandacht vasthouden?

Een printadvertentie moet mij op één of andere manier in de eerste vijf seconden raken.Hoe beter uitgevoerd, hoe langer je er wil blijven naar kijken. Wat zich redelijk rechtstreeks vertaalt in brons, zilver of goud.

Welke troeven biedt print in digitale tijden?

Mensen gaan niet actief op zoek naar een printadvertentie om hun online ervaring beter te maken. Maar wat ik wel zie gebeuren is het omgekeerde: onze smartphone is nooit ver weg, ook niet tijdens het lezen van de weekendkrant of een magazine. Er zijn vandaag heel veel technieken die interactie mogelijk maken  en de beleving nog veel rijker kunnen maken.

Je zou ook kunnen zeggen: welke troeven biedt print méér dan digitaal? Een printadvertentie is niet ‘skippable’ en wordt niet ‘geblockt’. En digitaal is zo veel, zo ruim, dat je al heel veel moeite moet doen om eruit te springen. Offline werkt trager dan online. Er zijn studies die zeggen dat we ons geprinte boodschappen beter zouden herinneren, dat we er zelfs sterker emotioneel op reageren. Allemaal redenen waarom print een heel interessant medium blijft.