Eurobest jurylid Philippe De Ceuster: “Voor een nieuw product is het eenvoudiger een opvallende advertentie te maken”

Vorige week zaten onze vaderlandse creatieven op het puntje van hun stoel. De Eurobest-jury’s maakten immers hun verdict bekend. Onder de juryleden ook Philippe De Ceuster, Partner en Creative Director van mortierbrigade. Onder andere in Film, Print & Publishing en Print Craft. Wat blijft hem bij?

Wat is u bijgebleven van het juryproces? Hebt u trends opgemerkt?

Het viel me op dat er relatief weinig Grand Prix werden uitgereikt. Lang niet elke jury gaf er een. Verder vond ik dat er in de jury’s Film en Print & Publishing – de twee ‘belangrijkste’ waar ik deel van uitmaakte – niet echt veel vernieuwend werk was ingestuurd. In Print won de Trump-campagne voor Der Tagesspiegel de Grand Prix. Da’s wel een goed idee, maar toch zeer klassiek.

Was er in Print & Outdoor Craft iets dat eruit sprong?

Daar vond ik de Grand Prix – voor het Game of Thrones-tapijt van Toerisme Ierland wel vernieuwend. Ik was ook een grote fan van de campagne voor McDonald’s. Ze won een Silver. En natuurlijk was er One Book for Peace. Was het niet voor een goed doel geweest, het was zonder twijfel de Grand Prix geweest.

Onze land scoorde niet goed in de categorieën die u moest beoordelen. Hoe verklaart u dat?

Dat klopt. En dat is niet nieuw. Wanneer ik tien jaar geleden het book van een jonge creatief bekeek, stond daar veel print en wat film in. Tegenwoordig staat het boordevol cases. Ze zijn zo opgegroeid, waarschijnlijk ook onder invloed van de Belgische campagnes die het de afgelopen jaren goed deden in Cannes. Adverteerders investeren ook minder in media als tv en print en als ze het doen, is het dikwijls een adaptatie van een internationaal werk. Niet echt creatief dus.

Wat raadt u creatieven en adverteerders aan die print zouden willen inzetten?

Als je er wil uitspringen op awards, heb je best het geluk dat je een advertentie voor een vernieuwend product kan maken. De Car-Net applicatie van Volkswagen is hier een mooi voorbeeld van. De beelden hadden alles om ‘lelijk’ te zijn, maar toch zijn fotograaf en/of AD erin geslaagd om er iets moois van te maken.  Maar ook het feit dat het om een nieuw product gaat, speelt in het voordeel.

Ook in Film had je zo verschillende spots (voorbeeld 1 en voorbeeld 2). Bovendien is het bij nieuwe producten eenvoudiger om creatief op te vallen. Er is nog niet zoveel voor gedaan…

Daarnaast breng je je boodschap best zo eenvoudig mogelijk en kies je best voor een vernieuwende en verfrissende manier om het te brengen.

Hoe kijkt u terug op de prestaties van Mortierbrigade?

Het was geen grand cru, maar ik ben wel tevreden. We hadden bewust niet al te veel campagnes ingeschreven en toch haalden we voor onze campagne voor De Standaard een Silver, een Bronze. Daarnaast waren er enkele shortlists en dat voor verschillende klanten.

Meer lezen?