The Makers of magazines: Katherine Keirens

Goed Gevoel Ladies Fair“Events tonen het best de beleving rond je magazinemerk”

Magazine media zijn het resultaat van een redactie en een grafische afdeling, maar achter de schermen werken nog tientallen andere profielen mee om er een sterk en duurzaam product van te maken. Neem nu bijvoorbeeld Katherine Keirens, al meer dan 20 jaar actief bij De Persgroep Publishing (vaak voor magazines) en sinds een aantal jaren als Event Manager verantwoordelijk voor o.a. de Goed Gevoel Ladies Fair. “Ik werk voor alle media, maar ben altijd blij als ik een event voor magazines mag opzetten.”

Katherine Keirens merkt duidelijk dat de events die de bladen van de mediagroep opzetten, aan een echte nood beantwoorden. “Je brengt mensen samen in een wereld die steeds digitaler wordt en waarin alles steeds sneller moet gaan. Mensen willen ontsnappen uit hun comfort zone en zoiets samen beleven schept een band. Ik vind het steeds weer straf dat magazines daartoe in staat zijn.”

“Bovendien”, zo zegt ze, “prikkel je alle zintuigen van je lezers en dat lukt alleen met events.”

Standhouder verplicht om beleving te bieden

De Goed Gevoel Ladies Fair, die jaarlijks bij de start van de lente doorgaat in Flanders Expo, is het paradepaardje van de eventafdeling. “In 2016 trokken we zo’n 10.000 bezoekers”, vertelt Keirens. “Jaar na jaar gaan de bezoekersaantallen omhoog. We slagen er duidelijk in om onze ambitie om iedereen met een goed gevoel huiswaarts te sturen, te realiseren.”

De Ladies Fair is opgezet als ‘meer dan een beurs’. “We vertrekken vanuit de leefwereld van de vrouw, onze lezeres, en werken rond de pijlers van ons blad: beauty, culinair, wellness, gezondheid”, klinkt het bij Katherine Keirens. “We bieden de mogelijkheid tot shoppen, maar elke standhouder is verplicht om de bezoekster een beleving te bieden. Je kan er dus terecht voor tal van workshops en andere experiences. Wie niets wil opdoen, moet er ook een leuke dag kunnen beleven.” Toegang tot het event is trouwens betalend (lezeressen genieten van een kortingstarief).

Zelden met bureaus

De eventafdeling van De Persgroep Publishing werkt ook voor de kranten en websites van de groep en telt naast Katherine nog 3 medewerkers. Naast verantwoordelijke Stefan De Jonge zijn er nog twee medewerkers die instaan voor de coördinatie van alle gesponsorde events (denk bijvoorbeeld aan de aanwezigheid van Humo op de festivals).

In totaal organiseert de cel zo’n 50 à 60 eigen events per jaar, van de Ladies Fair of de Story Awards tot teambuildings van teams van De Persgroep Publishing.  Opvallend: zelden werkt het samen met eventbureaus.“Ik mis bij hen kennis van het merk en de feeling ermee”, besluit Keirens. “Als je het zelf doet, kan je de identiteit van het merk veel beter bewaken.”

Lees ook de verhalen van andere magazine-makers terug: