Events worden merken op zich

Enkele notoire voorbeelden uit het buitenland leren ons hoe marketeers en publishers het kunnen aanpakken.

 1.Fortune

8.500 dollar vragen voor toegang tot een driedaags event. Fortune slaagt erin met ‘Fortune’s Most Powerful Women’, een conferentie met 400 deelnemers (én 250 pechvogels op de wachtlijst). Bovendien wordt het event gestreamed, wat nieuwe mogelijkheden voor commerciële partnerships geeft, en is er een nieuwsbrief en een kanaal op de website aan gekoppeld. Interessant gegeven voor adverteerders die mikken op een iets jongere doelgroep: binnenkort komt er een ‘MPW Next Generation’.

Bloomberg

Bloomberg doet zijn eigen zin. In tegenstelling tot andere magazines gaat het immers niet mee in het opbod aan events. Neen, Bloomberg nam de beslissing om net minder events te organiseren, maar zich te focussen op zijn meest geliefde en meest rendabele topevenementen onder de trendsettende noemer ‘The Year Ahead’. Ze worden meteen naar andere werelddelen geëxporteerd. Ook inzake publiek kiest Bloomberg duidelijk voor ‘less is more’. Enkel invloedrijke professionals worden aangeschreven om een event bij te wonen. Het lijdt dan ook geen twijfel dat geïnteresseerde adverteerders in de rij staan om partner te worden.

Vanity Fair

Vanity Fair organiseerde pas vorig jaar met de VF New Establishment Summit zijn eerste event. Maar met 350 deelnemers die elk maar liefst 5000 euro betaalden, was het meteen een schot in de roos. Met dank aan de uitstekende sprekerslijst waarop onder andere Teslatopman Elon Musk en filmmaker George Lucas stonden. Vanity Fair linkt zijn event aan de publicatie van de jaarlijkse VF New Establisment rankings.

Sports Illustrated

Met een uitgave die van een special uitgroeide tot een miljardenbusiness heeft Sports Illustrated goud in handen. En toch was aan de Swimsuit Issue geen event gekoppeld of het moet het lanceringsfeestje in Las Vegas zijn. Begin dit jaar kwam daar verandering in. Swimville Fan Festival was een tweedaags event in Nashville waar onder andere Kings of Leon kwam optreden en een deel van de stad werd ingepalmd door tentoonstellingen en … modeshows. Meteen ruimte genoeg voor geïnteresseerde partners. “We willen van de Swimsuit Issue een apart merk en een aparte beleving maken”, klonk het bij de uitgever.

In een volgend artikel gaan we op zoek naar de beste voorbeelden in eigen land én hoe adverteerders zich er aan kunnen linken.

Zin om meer te lezen over events? Klik dan HIER.