Flair Shop: click to buy!

Welke online services kunnen we de bezoekers van Flair.be aanbieden. Dat was de vraag die Flair (Sanoma) zich stelde in de zoektocht naar bijkomende businessmodellen. Het antwoord? Modereportages waarbij bepaalde producten direct kunnen aangekocht worden. Sanoma zet zo – net als andere uitgevers – zijn kanalen in als rechtstreeks verkoopkanaal.

“Voor een magazine betalen onze lezeressen, maar online hebben we geen B2C business model. Dat was ons vertrekpunt. Met services wil Flair die leemte invullen.” Aan het woord is Bjorn Boon, marketing manager van de Sanoma-titel. Hij vertelt het verhaal achter Flair Shop, een online content hub/shop die in augustus van dit jaar het licht zag en meteen de eerste ‘service’ die Flair in de markt zette.

“Het principe van de online service is ‘shop at the moment of inspiration’”, gaat Boon verder.

“Bezoekers kunnen kopen wat ze zien. We brengen op de site modereportages waarbij bepaalde kledingstukken getagd zijn. Die kunnen via een eenvoudige klik op die tag direct gekocht worden.” Flair Shop – dat zowel in het Nederlands als het Frans bestaat – is zo het omgekeerde verhaal van Net-a-porter, de e-shop die met een digitaal magazine via content extra verkoop genereert.

CPC of zelfs CPS

“Voor alle duidelijkheid”, zegt Bjorn Boon. “Flair is in deze geen verkopende partij. Via de site wordt je bestelling bij onze partners geplaatst en wordt de financiële transactie afgehandeld.” Flair Shop werkt op dit moment samen met partners ZEB, WE Fashion, Zalando en Loavies. Nieuwe merken zijn in aantocht. “We hebben nu nood aan partners met een breed aanbod”, aldus Boon.

“Een dergelijk platform heeft op dit moment geen baat bij 50 verschillende kleinere partners.”

“Een partner aansluiten heeft een ontwikkelingskost en met een te beperkt aanbod kunnen we deze niet verantwoorden.”

Flair Shop screenshot

Het inkomstenmodel van Flair is gebaseerd op CPS ( (sales per lead, een commissie per aankoop). Bjorn Boon: “Via de shop kan er enkel samengewerkt worden op basis van CPS. Via affiliate content van Flair kan het zowel via CPS als CPC (cost per click).” Het model verschilt per partner en is afhankelijk van de conversie (aantal verkopen t.o.v. leads). Zo was er een grote speler in verkoop op afstand waarmee we een teleurstellende test deden op basis van CPC. Na de aanbeveling om een grote branding campagne te doen met native advertising en advertenties op basis van CPM, schoot de conversie de hoogte in waardoor we de samenwerking konden handhaven. Heel leerrijk voor beide partijen én met optimale ROI.”

Journalist beslist

Opvallend is tot slot de grote redactionele vrijheid. De journalisten krijgen carte blanche bij hun reportages en integreren enkel de producten die zij relevant vinden. “Enkel zo ben je geloofwaardig” besluit Boon. “En zonder geloofwaardigheid verkoop je niets.”

Ontdek hoe Roularta zijn kanalen inzet voor verkoop

Lees ook het artikel Vergeet retail, gebruik magazines voor verkoop