From months to moments

Wil een magazine de stap naar magazine media zetten, dan is het natuurlijk zeer belangrijk een duidelijk online strategie te bepalen. Internationale speler Hearst vond de inspirerende term from months to moments uit. CEO Duncan Edwards vertelde op het FIPP-congres in Toronto wat erachter schuilt.

” Tien jaar geleden maakten we tijdloze content en optimaliseerden we die voor social media. Nu maken we die tijdloze content nog steeds, maar brengen we ook nieuwsgerichte en actuele content (bijna moment per moment dus), die we voor social media optimaliseren.” Dat is in de ogen van Duncan Edwards de grote evolutie die de magazine media industrie de afgelopen tijd heeft doorgemaakt.

Hij gaat verder: ” Het tempo van het produceren van week- of maandbladen is helemaal anders dan dat van engaging websites of social media kanalen, zelfs al is het voor hetzelfde publiek. We moeten dus helemaal anders denken over deze content en onze manier van werken aanpassen. Dat heeft geleid tot ons motto from months to moments.” Bij Hearst sturen de contentmakers voortaan de content op het meest geschikte moment de wereld in via het meest geschikte kanaal. Daarvoor werden de redacties gereorganiseerd tot 24/24 newsrooms.

Duncan Edwards geeft nog een voorbeeld uit de praktijk: ” In juli stellen de PR-bureaus kerstcollecties voor aan de redacties. Die zijn tegenwoordig zeer actief op social media en zouden in de verleiding kunnen komen om de nieuwigheden al te onthullen, terwijl de lezers op dat moment eerder informatie over zonnebrandolie en vakantie willen. Daar moeten we rekening mee houden.” Hij besluit: “From months to moments betekent dus een echte culturele switch voor onze industrie.”

De komende weken komen we uitgebreid terug op het FIPP-congres in Toronto.