Gen-Narrators: invloedrijke media-veelvraten

Voor veel Millennials spelen traditionele mediamerken nog altijd een belangrijke rol. Maar deze generatie, die als consument, werknemer en surfer steeds belangrijker wordt, is allesbehalve homogeen. Zeker niet als het gaat om mediagedrag en -attitude. Dé Millennial bestaat dus niet en daarom onderscheidde The Economist de subgroep ‘Gen-Narrators’: leeftijdsgenoten met een bijzonder grote invloed op anderen.

“Gen-Narrators are just as likely to talk about brands they love as their passions and interests”

aldus Nick Blunden, Managing Director van The Economist Group

Gen-Narrators ‘sharen’ veel en hebben een actief eigen publiek, zo stelt de wereldwijde studie van The Economist* (goed voor Goud bij de FIPP Insight Awards 2016). Ze zijn ondernemende, sterk geïnteresseerde specialisten met daarbij passende netwerken. Kennis is voor de Gen-Narrators belangrijker dan cash, zegt The Economist. Deze groep consumeert meer online nieuwsmedia dan welke andere generatie dan ook.

De invloedrijke Millennials zijn natuurlijk buitengewoon interessant voor media en adverteerders. Voor The Economist vormen Millennials zelfs de grootste groep nieuwe abonnees en ze zijn de belangrijkste reden van zijn succes op sociale media.

Uit het onderzoek komt een beeld naar voren van de Gen-Narrators als sterke personal brand managers, invloedrijke ambassadeurs  en echte ‘fact-finders’. Traditionele mediamerken vertrouwen ze vanwege het objectieve perspectief dat ze bieden en ze gebruiken deze dan ook om informatie te checken op geloofwaardigheid. 78% van hen geeft aan dat traditionele media de meest betrouwbare media zijn.

Gen-Narrators zijn culturele dj’s die content naar eigen inzicht mixen. Visuele media hebben hun voorkeur om verhalen te vertellen. Bedrijven die op zoek zijn naar interactie met deze groep, geven hen best veel ruimte om hun eigen publiek binnen de Millennials op te bouwen. Dat verleent hen de autoriteit, waarnaar ze op zoek zijn. De rol van bedrijven is daarbij vooral het stillen van de enorme honger naar kennis en informatie en om mogelijkheden te bieden tot participatie in de vorm van discussie in een specifieke en veilige omgeving.

Voor uitgebreide informatie:

Bron: FIPP.com
* The Economist ondervroeg 90.000 Millennials over de hele wereld.