Generatie Z houdt van lezen

Hoeveel invloed heeft je leeftijd op je gewoontes, gedachten en gedrag?* De mate waarin generaties van elkaar verschillen, hangt sterk van het onderwerp af. Het Global Generational Lifestyles report van Nielsen geeft meer inzicht en toont aan dat lezen een favoriete tijdsbesteding van de generatie tussen 15 en 20 is.

Verandering van basiswaarden gaan niet zo snel, blijkt maar weer eens. De jongste generaties vinden trouwen, kinderen krijgen en een huis bouwen ook belangrijk, hoewel het geen topprioriteit is. Logisch gezien de leeftijd. Anderzijds is er met de houding ten opzichte van werk wel veel aan de hand: Millenials vinden jobhoppen geen probleem en veranderen twee keer zo vaak van job na twee jaar als de oudere generaties.

Wat betreft media zijn er ook grote verschillen tussen de leeftijdsgroepen. Televisie blijft door alle generaties heen een favoriete tijdsbesteding, maar lezen zit ook steeds in de topactiviteiten, zelfs bij Millenials en Generatie Z. Deze laatsten, jongeren tussen 15 en 20 jaar kiezen lezen zelfs boven tv, online gaming én social media.

grafiek 1 top spare time activities2

Als het gaat over bronnen van nieuws, zijn televisie en zoekmachines nog altijd populair. De oudere generaties geven wel de voorkeur aan print en radio, de jongere aan digitale bronnen, maar zoekmachines zijn zelfs bij de 65+ groep populair.

* Het onderzoek: Nielsen ondervroeg maar liefst 30.000 online respondenten in 60 landen, op zoek naar een antwoord op deze vraag. Het bedrijf onderscheidt vijf generaties, waarvan de veelbesproken Millenials (21-34 jr) en Generatie Z (15-20 jr) de jongste twee zijn.