Glamour, hét beautymagazine

Het is een ronkende naam. Glamour is dan ook een van de grootste beautymagazines wereldwijd. En een magazine dat met zijn tijd mee is. Getuige de Beauty.TV app, waarmee consumenten besproken producten meteen kunnen aankopen.

Al sinds 1939 bestaat Glamour in de Verenigde Staten. Het modemagazine is een product van Condé Nast Publications en heette oorspronkelijk Glamour of Hollywood. In het thuisland is het intussen goed voor 9,7 miljoen (print)lezers, meer dan 11 miljoen maandelijkse unieke bezoekers en meer dan 14 miljoen volgers op de diverse socialemediaplatformen van het magazinemerk.

Glamour Magazine coversOpvallend is dat Glamour relatief laat de stap naar het buitenland heeft gezet. Pas in 2000 was het ook in het Verenigd Koninkrijk actief, toen gelanceerd in pocket formaat, wat toen ‘in’ was. Intussen is Glamour verkrijgbaar in 16 landen, meestal als maandblad. Daarnaast is er ook een Spaanstalige versie voor de Zuid-Amerikaanse landen. In België vinden we de Franse en Nederlandse versie in de krantenwinkel terug.

Inhoudelijk moedigt Glamour vrouwen aan om zichzelf te zijn. ‘Eerlijk, authentiek en geweldig’, zoals de titel het zelf omschrijft. ‘En op elk platform’, voegt het eraan toe. En dat is vrij letterlijk te nemen. Hoewel de gemiddelde leeftijd van de lezeressen iets boven de 30 is, moet Glamour het voor zijn instroom vooral hebben van tieners en jonge vrouwen, die met beauty leren omgaan.

Vandaar ook de keuze om volop in te zetten op sociale media en nieuwe technologieën (14 miljoen volgers, dat verdien je niet zomaar). De voorbeelden zijn talrijk. We pikken er twee uit.

Als eerste is er de Glamour Beauty.TV app. Deze app is gelinkt aan de Nederlandse versie van het magazine en geeft via video’s inspiratie en informatie over de nieuwste producten.

Glamour gaat daarin ook ver. De video’s zijn immers interactief en kunnen met een simpele druk aangekocht worden. Het magazinemerk ging daarvoor de samenwerking aan met e-commerce site Wehkamp. De app werd in negen maanden tijd door in totaal 230.000 gebruikers geconsulteerd.

Als tweede voorbeeld nemen we de UK-editie. Die koos immers recent voor een digital-first aanpak. Deze keuze heeft tot gevolg dat Glamour er voortaan slechts 2 keer per maand op papier terug te vinden is, maar dat door de sterkere focus op online en social ook adverteerders beter op hun wenken bediend kunnen worden. Om meer met data te kunnen doen en het niveau van de native advertising op te krikken, worden de redactie en de commerciële afdeling ook gefuseerd. Een toch wel opmerkelijke beslissing…

Magazine Media

Bedankt voor uw bezoek aan magazinemedia.be

Wilt u automatisch iedere maand de beste selectie uit al het nieuws, de cases, de research en inspirerende voorbeelden rond magazine media.

Schrijf u dan direct in op de maandelijkse Magazine Media nieuwsbrief: