Golden Ad in the picture – Volkswagen

Zoals bij de Oscars af en toe een ‘lifetime-achievement award’ wordt uitgereikt, zo zouden wij eens een Gouden Ad in the picture uit willen reiken. Aan een adverteerder die zijn merk al decennia lang bouwt op magazines en print in het algemeen en daarmee toont dat echte creativiteit geen toeters en bellen (lees bewegend beeld & geluid) nodig heeft om impact te hebben.

In een prachtige korte (20 min) documentaire “Remember Those Great Volkswagen Ads?” onderzoekt de Britse filmmaker Joe Marcantonio de kracht van reclame, die van Volkswagen dus. Omdat Volkswagen al sinds de jaren ‘60 van de vorige eeuw advertenties maakt die consequent een levendig merkbeeld in de harten en hoofden van consumenten creëren.

Marcantonio benadrukt dat hij de film niet in opdracht van het reclamebureau of VW maakte, maar uit ‘liefde’ voor het onderwerp. Zijn vader, Alfredo, was advertising manager van Volkswagen in de jaren 70.

Vijf decennia lang heeft Volkswagen het merk gebouwd en onderhouden op deze consistente wijze. Helaas is er veel imagoschade aangebracht met het emissie-schandaal in 2015 en is het de vraag hoe snel het merk hiervan kan herstellen.

Voor iedereen met passie voor reclame en media is deze video de moeite van het bekijken waard!

“Remember Those Great Volkswagen Ads?” from Dial M Films on Vimeo.

Meer lezen? Klik hier

 

Op zoek naar inspiratie? Bekijk onze Pinterest-borden

Zie ook: Ad in the picture – Influencia