Grand Prix de la publicité – het vervolg

Beloofd is beloofd ! Dus wie heeft nu de 26e Grand Prix de la Publicite gewonnen ? Wel, een Frans merk.

De finale was tussen Evian en Diesel, twee sterke campagnes die laten zien hoe merken zich weten te vernieuwen zonder in herhaling te vallen. Met de keuze voor BETC Euro RSCG, hebben de juryleden voorrang gegeven aan een eenvoudig idee dat met kracht, intelligentie en elegantie het terrein van het merk Evian, jeugd, naar voren brengt. Ze zijn er tegelijkertijd in geslaagd hun communicatie te vernieuwen en een waardig opvolger van de vorige succesvolle campagne te maken.

Met 40 stemmen tegen 18 was er een duidelijke keuze : de jury vond de ‘Live Young’ campagne van Evian de beste magazinecampagne van Frankrijk in het voorbije jaar. Deze printcampagne won al prijzen in Cannes in 2014 en op veel van de grote reclamefestivals in de wereld.

Deze campagne zorgt ieder jaar weer voor enthousiasme door zich volledig opnieuw uit te vinden. Hij is eenvoudig, effectief en mooi. Het is een echte magazinecampagne, want magazines gaan evenzeer over beeld, als over de geschreven content, beaamt Jean-Paul Lubot, President van de SPM Marketing&Publicité. De juryleden waren dezelfde mening toegedaan en erkenden de niet aflatende vernieuwing in de campagnes van die meer dan 2 eeuwen oude merk.

DIESEL

Het is al de tweede keer dat Diesel net naast de Grand Prix grijpt. Maar evenals in 2008 toen ze finalisten waren tegenover het merk Aigle, moet het jeansmerk een ander voor laten gaan. Deze keer dus Evian. De jury was echter anoniem in het toewijzen van de speciale juryprijs aan deze provocerende campagne.

Bedacht door zijn nieuwe angelsaksiche bureau Anomaly, moest de voorjaar/zomer 2010 campagne met als thema ‘»Be stupid ‘» het merk terugbrengen naar zijn originele universum van nonconformisme en provocatie. De boodschap moet uiteraard niet te letterlijk genomen worden. Het gaat er vooral om uit te dagen om niet rationeel te zijn, maar inventief en een beetje gek, om te doen wat je op dat moment invalt, risico’s te nemen in plaat van alles goed te overdenken en intellectueel te maken.

De juryleden waardeerden de vernieuwende kracht van de campagne die aansluit bij de waarden van het merk. De keuze van het thema past uitstekend bij de vrije toon van hetmerk Diesel. Ze onderstreepten ook kracht van de typografie de campagne een echte identiteit gaf, ondersteund door de in LA geschoten fotografie door Kristin Vicari, Melodie Mc Daniel en Chris Buck.

Volg hier de link naar presentatie van onze favorieten

Meer weten over de Grand Prix ? Klik hier om te zien wie er nog meer in de prijzen gevallen is http://www.pressemagazine.com/le-grand-prix-k20/