Grazia maakt nummer met Facebookfans

Grazia coverFacebook Live biedt merken en media sinds een paar maanden nieuwe mogelijkheden op het sociale netwerk. Maar wat kan je ermee als magazine-uitgever? Grazia UK neemt de handschoen op en maakt samen met de Facebookfans een ‘community issue’.

Het Grazia UK-nummer van 21 juni wordt een primeur. Het wordt namelijk gemaakt in samenspraak met de Facebookfans van de titel. Die zullen de ontwikkelingen via Facebook Live kunnen volgen tussen 13 en 17 juni. In die periode zal de redactie van Grazia (Bauer Media Group) zijn tenten opslaan in het hoofdkwartier van Facebook.

Waar andere magazines Facebook Live al gebruikten voor een ‘behind the scenes’ zal Grazia haar volgers de wekelijke redactievergadering op maandag laten meevolgen. Lezeressen zullen ook kunnen bijdragen aan vaste rubrieken als 10 Hot Stories, Chart of Lust en You the Fashion Jury. “En we geven hen de kans om te helpen bij de kledingkeuze van ons covermodel”, voegt uitgever Natasha Pearlman toe.

Met dit ‘community issue’ toont Grazia zich van zijn meest innovatieve kant. Lezeressen die de Facebookpagina bezoeken, bouwen meteen een zeer nauwe band op met het blad. Enerzijds omdat ze live kunnen volgen hoe hun lievelingsblad vorm krijgt, anderzijds omdat ze er zelf aan kunnen bijdragen.

Grazia en Facebook zien dit experiment trouwens als onderdeel van een breder kader. Zo komen er op Facebook Live ook events en sessies over o.a. de steun aan vrouwelijke ondernemers en kleine ondernemingen.

Meer horen van Natasha Pearlman, uitgever van Grazia in het VK?

En wat Grazia leerde over video uit deze ervaring met Facebook Live, kunt u hier lezen