Grazia vertaalt de catwalk naar betaalbare mode

Grazia France cover

elite.style

Zeg nooit ‘Europese Vogue’ tegen Grazia. Al meer dan 75 jaar is het de stijlbijbel in Italië en dat net met een uitgekiende mix van haute couture en prêt-à-porter. H&M meets Vuitton zeg maar. Sinds enkele jaren gaan tal van andere landen voor de bijl.

Midden jaren 2000 besloot de Italiaanse uitgever Mondadori dat het tijd was om zijn succesblad Grazia ook in andere landen uit te rollen. In tien jaar tijd kwamen er maar liefst 23 edities bij, ook in exotische landen als Indië, Indonesië, Zuid-Korea en Zuid-Afrika. Dit jaar nog volgde Turkije.

Opvallend is dat het Italiaanse moederblad met iets meer dan 200.000 exemplaren de hoogste oplage behoudt. Op een uitzondering na: in China wordt het blad wekelijks uitgebracht op… 1,6 miljoen exemplaren!

Inhoudelijk is elke editie van Grazia op dezelfde leest geschoeid: een mode- en stijlblad voor jonge, werkende vrouwen dat zich onderscheidt door een zekere eenheid in onderwerpen en kledingstukken. Grazia-medewerkers noemen het zelf ‘easy chic style’: ze behandelen enkel stukken die ‘essentieel’, ‘waardevol’ en ‘authentiek’ zijn én een zekere glamour en elegantie uitstralen. Dat kunnen zowel haute couture-merken als Armani of Louis Vuitton zijn als prêt-à-porter-stukken uit de Zara of H&M om de hoek.

Even opvallend als de wereldwijde expansie is het feit dat Grazia zich vrij strikt tot papieren producten beperkt. Uiteraard zijn er wel internetsites (en springt op de Italiaanse site de video-advertentie van Dolce&Gabbana echt wel in het oog) en werd er vorig jaar een e-shop gelanceerd, maar de focus ligt duidelijk op het papieren magazine. Naast het basisblad zijn er nog enkele afgeleide titels als Grazia Men, Grazia Junior en Grazia Wedding. Het feit dat ze elk zowat enkel in Italië uitgegeven worden, zegt opnieuw genoeg over die focus op dat ene wat echt telt: Grazia – moda, bellezza, cultura e design!