Happinez voortrekker van nieuwe generatie magazines

Het van oorsprong Nederlandse magazine vind je ook in menig Vlaamse huiskamer terug. Het bewijs dat ook Vlaanderen zingeving steeds meer centraal stelt. Een zoektocht naar… Happinez.

“Wij kijken naar de wereld met de mindset van een beginner. Alles is mooi en de moeite waard. Alles dat ons bindt met de aarde, met onze voorouders, met onze tradities en religies, verwelkomen we met open armen. Vele wegen leiden naar authentiek en duurzaam geluk. Vergezel je ons op deze tocht?”

Zo spreekt hoofdredactrice Marije De Jong haar lezers en lezeressen aan en het geeft meteen aan hoe Happinez zich positioneert: als een magazine dat op zoek gaat naar de ‘diepere betekenis van de dingen des levens’. Happinez staat zo samen met Flow Magazine symbool voor een nieuwe generatie magazines, waarbij niet een bepaalde hobby of interesse centraal staat, maar wel een bepaalde zingeving, een bepaalde mindset. In ons land voegde Change zich bij dit rijtje.

Happinez website

Inhoudelijk biedt Happinez artikels, interviews, reisreportages, inzichten, recepten en oefeningen en presenteert het zich als een geschenk voor de lezer. Het is van oorsprong Nederlands – het maakt deel uit van Weekbladpers Media, de tijdschriftenpoot van WPG – maar de Engelstalige versie wordt inmiddels verdeeld in meer dan 20 landen (met een oplage van 30.000 exemplaren), waaronder exotische bestemmingen als Brazilië, Maleisië en Taiwan. In Duitsland (Bauer) en Frankrijk (Oracom) zijn er zelfs twee uitgaves in licentie met oplagen van respectievelijk 150.000 en 70.000 exemplaren.

In eigen land is Happinez goed een gemiddelde betaalde verspreiding van 142.502 exemplaren (HOI, 2015 Q1 t/m Q4) en een gemiddeld bereik van 448.000 lezers (NOM Print Monitor 2015-I/2015-II). Uitstekende cijfers voor een ‘nicheblad’.

Happinez verschijnt acht keer per jaar, maar brengt daarnaast ook twee losse specials: Happi-home (dat zich op deco toespitst) en Happi-body (waar het lichaam centraal staat). Meest in het oog springend is echter het Happinez festival. Dit bundelt lezingen, stands, workshops en andere informatie rond de topics die in het magazine centraal staan. Drie dagen lang kunnen bezoekers de inspirerende en kleurrijke wereld van Happinez ervaren. Benieuwd of er op 15, 16 en 17 september 2017 opnieuw 10.000 mensen opdagen voor de vierde editie… Tot slot organiseert het blad in samenwerking met partners speciale lezersdagen: een filmvertoning, een meditatiemiddag, een unieke boekpresentatie…

Waar het blad en het festival succesvol zijn, bleek het online minder evident om lezers te overtuigen. Maar daar kwam in september verandering in. Met blogs, interviews, video’s en meditaties biedt Happinez haar publiek op de nieuwe website voortaan een extra dimensie in de wereld van zingeving en bewust leven. Daarbij mogen we zeker de webshop niet vergeten. Die bevat enkel fairtrade producten. “We bieden items die bijzonder zijn omdat ze bijvoorbeeld handgemaakt zijn, met liefde voor de natuur geproduceerd, fairtrade of uniek zijn”, klinkt het. Een groot deel van het assortiment wordt trouwens exclusief voor en door Happinez ontworpen. “Onze producten zijn waardevolle cadeaus, voor jezelf of een ander.” Trouw aan de filosofie, zoveel is duidelijk…