Happy Birthday, Libelle!

libelle coverVandaag viert een grande dame van de Vlaamse media haar verjaardag: Libelle weekblad bestaat 70 jaar! En terwijl Libelle niet erg van plastische chirurgie houdt (getuige de cover van afgelopen week) heeft het merk de tand des tijds glanzend doorstaan. Met een publiek van ruim 900.000 lezeressen (wekelijkse verkoop: bijna 200.000 ex.) en de vele merkextensies – waaronder een jaarlijkse Winterfair, Vrouw van het Jaar verkiezing en het succesvolle kookplatform Libelle Lekker! – is het merk vandaag een vaste waarde in het leven van de Vlaamse vrouw. En daarmee in het Belgische medialandschap.

Een kleine geschiedenis

1945 – In november wordt Libelle N.V. gesticht om Libelle “Weekblad voor de (Vlaamsche) vrouw” in onder te brengen. Sinds de beginjaren focust het populaire vrouwenblad op typisch vrouwelijke onderwerpen als mode, gezin, koken en handwerken en richt het zich op de Vlaamse huisvrouw. Maar het behoudende Libelle onttrekt zich zeker niet aan de vrouwenemancipatie en rekent in de jaren 60 de buitenshuis werkende vrouw steeds meer tot haar lezersgroep.

1970 – De fusie tussen Libelle en Rosita versterkt de nieuwe richting van het populaire magazine naar een minder behoudende toon.

1990 – Het Rijk der Vrouw wordt ingelijfd bij Libelle. Het magazine is ondertussen uitgegroeid tot een modern vrouwenweekblad. De fusie geeft weer een nieuwe impuls aan de titel, maar het gezin blijft de kernwaarde en de redactionele pijlers zijn uit het dagelijks vrouwenleven gegrepen.

2001 – De publiekstijdschriften van VNU, waaronder Libelle, worden overgenomen door de Finse uitgeversgroep Sanoma. Daarna wordt ook de digitale aanwezigheid verder uitgebouwd met libelle.be en de digitale versie.

2010 – Lancering van het kookplatform (magazine, website en app) Libelle Lekker! Eerste editie van de Libelle Winterfair.

2013 – Sanoma lanceert Libelle TV, een digitale zender die het formaat van het magazine omzet naar tv-programma’s. In 2015 stopt de zender.

Libelle is een van de grote magazine mediamerken in Belgie. Wij wensen haar een gelukkige verjaardag en een gouden toekomst!