Hoe de uitgever van Computerworld zowat alles juist doet

Het klinkt als een contradictio in terminis: een print magazine voor computernerds. En toch blaast Computerworld volgend jaar 50 (!) kaarsjes uit. Meer nog, moederhuis IDG is by far marktleider in IT-media. De reden? Ze doen zowat alles juist: van focussen op een segment, over het inzetten van technologie om je lezers steeds beter te leren kennen tot het uitbouwen van magazinetitels tot multimediale merken.

Computerworld is een begrip in kringen van ICT-geeks, veelal professionals, maar ook gewone enthousiastelingen. Ook in ons land kent het merk een rijke geschiedenis. Het werd een tijdje (louter online) uitgegeven door Best of Publishing, maar al enkele jaren linkt de url door IT Professional, een van de titels van Minoc Media Services. In Nederland heeft uitgever IDG een eigen afdeling en is het blad ook in print verkrijgbaar.

Om maar te zeggen, Computerworld is, net als vele andere titels van IDG, een internationale referentie. De groep is internationaal actief in maar liefst 97 landen. Dat niet alleen met een print magazine en websites, maar ook – en steeds meer – met onderzoeken in opdracht van merken en met eigen events. Een blik op de internationale site leert dat het er jaarlijkse tientallen internationale en vele honderden nationale zijn, verspreid over maar liefst 5 continenten.

IDG.tv is het meest recente paradepaardje van de uitgever van Computerworld. Hier wordt over de afzonderlijke titels heen alle videocontent verzameld.

Van maandblad tot tabloïd

Omdat ze ICT-professionals op zowat elke denkbare manier bereiken, zijn ze wereldwijd dé referentie voor informatie en insights over het thema geworden. De andere grote succesfactor is zonder twijfel hun focus op een specifiek segment, in hun geval ICT en daarbinnen de informatie naar professionals. Die focus levert hen enkele gespecialiseerde mediamerken op, die in elk land de markt op de best mogelijke manier mogen benaderen.

De ruimte voor lokale inbreng levert trouwens soms opvallende gevolgen op. Zo is Computer Sweden, de Zweedse editie van Computerworld, de grootste uitgave in Europa. Dat doet het niet met een maandblad, maar met een ochtendkrant op tabloïd die twee keer per week verspreid. Oplage: 40.000 exemplaren.

Wetenschap zelf gebruiken

Niet toevallig is de redactionele invulling van Computerworld en de andere IDG-titels voor een stuk gebaseerd op wetenschap. Met tal van analysetools wordt het gedrag van de doelgroep steeds gedetailleerder in kaart gebracht. Om zo binnen een internationale en multimerkencontext de juiste boodschap bij de juiste persoon te kunnen brengen. Informatie die uiteraard ook de adverteerders ten goede komt.

Om de cirkel helemaal volledig te maken is Computerworld-moeder IDG trouwens ook betrokken in IDG Ventures, een durfkapitaalfonds dat investeert in startende IT-ondernemingen én hen via advertenties in de bladen en op de website laat meegenieten van het gigantische bereik dat de titels van de groep hebben.

Hoewel computermagazines er uiteraard als de kippen bij waren om internet te omarmen en vele printmerken al snel zijn overgestapt naar digitaal, gebruikt IDG in zijn portfolio juist de kracht van alle platformen tezamen om de internationale referentie te zijn en te blijven. Duidelijk geen verkeerde beslissing.