Hoe een game-magazine het derde grootste magazine wereldwijd werd

Het derde meest verspreidde magazine wereldwijd is een…. game-magazine. Het succes van The Game Informer is voor velen wellicht een verrassing, maar het businessmodel, de focus op verschillende consoles en de sterke online community verklaren veel…

Het derde meest verspreide magazine wereldwijd, met een oplage van 18,1 miljoen exemplaren. Dat is The Game Informer, een game-magazine dat ‘pas’ in 1991 het licht zag. Met die derde stek moet het enkel de twee publicaties van de Getuigen van Jehova (De Wachttoren en Ontwaakt!) laten voorgaan.

The Game Informer cover

Net zoals zijn twee ‘concurrenten’ haalt het die verspreiding echter niet helemaal betalend. Een abonnement maakt immers deel uit van het loyalty-programma van retailer GameStop. Maar daarnaast is het ook mogelijk om een abonnement te nemen op het digitale of papieren magazine.

Inhoudelijk brengt The Game Informer wat je zou verwachten: reviews en news over videogames en consoles. De titel is dan ook ‘console-onafhankelijk’, in tegenstelling tot heel wat van de andere bladen in de categorie.

Zoals bij wel meerdere maandbladen staat het eerste nummer van het jaar in het teken van het vorige jaar. Dan worden immers de ‘Top 50 Games of last year’ bekendgemaakt. Wat daarbij wel opvallend is, is dat er geen ranking is. Wel zijn er speciale awards voor bv. Game of the Year. Het nummer is steevast een collectors’item én goed voor een mooi verkoopcijfer.

Een game-magazine kan natuurlijk niet zonder website. Die bestaat al sinds 1996 (!), maar ondanks zijn rijke traditie is die niet meteen spectaculair te noemen. De kern van het online succes zit echter in de community. Door secties als ‘user blogs’ en ‘forums’, waar abonnees onder elkaar games bespreken en tips uitwisselen, is hij de drijvende kracht achter het succes van dit magazine.

Andere inspirerende magazines: