Hoe een tv-programma en een magazine perfect kunnen samengaan

Al 10 jaar kennen de Britten het duo Sky at Night. Een duo omdat zowel het BBC-tv-programma als het magazine dezelfde naam dragen en elkaar versterken tot groot jolijt van alle sterrenfans. Een ideetje voor Dieren in Nesten?

Sky at Night Magazine

Als BBC is het natuurlijk iets gemakkelijker om rond een succesvol tv-programma een magazine uit te brengen, maar dat neemt niet weg dat Sky at Night Magazine een mooi duo vormt met de gelijknamige tv-reeks.

Het magazine wordt uitgegeven door Immediate Media Company, dat ook al instaat voor Top Gear Magazine (ook gelinkt aan het gelijknamige BBC-programma), en bestaat dit jaar 10 jaar. Het geeft tweemaandelijks al het nieuws over astrologie en het sterrenleven: met interviews, columns, how-to’s, besprekingen van materiaal… Sky at Night Magazine heeft een oplage van 24.000 exemplaren, goed voor 51.000 lezers en een ‘cross brand readership’ van 87.000 Britten.

sky at night 4Sky at Night trekt de crossmedialiteit immers nog wat verder dan tv en magazines. De website staat op zich met heel wat nuttige artikels voor de liefhebbers. Daarnaast bevat hij ook ‘bonus content’. Wie het magazine koopt, krijgt een code waarmee extra (onder andere audiovisuele) content kan bekeken worden.

Op die site vinden we trouwens ook podcasts, al lijken die geen groot succes. De laatste update dateert immers al van meer dan een half jaar geleden… De digitale versie van het magazine lijkt dan weer beter aan te slaan. Het gevolg van de ‘digitale’ doelgroep? Elk nummer verschijnt al jaren trouw op iTunes, consulteerbaar op iPhone en iPad.

sky at night 2

Tot slot kent ook Sky at Night Magazine de voordelen van bookazines. Zo bundelde het de columns van zijn gezicht Patrick Moore in een eenmalige uitgave. Het lijkt wachten op een volgende editie … en misschien wel wat merchandising rond dit duidelijk populaire merk.

Sky at Night Magazine, nog maar eens het bewijs dat elk doelgroep zijn magazine kan hebben…