Hoe Gruner + Jahr de strijd tegen ad blockers wint

De Duitse uitgever Gruner + Jahr neemt een hard standpunt in tegen ad blockers (geen reclame, geen content!) en dat lijkt te werken. In elk geval bij magazinewebsites met specifieke doelgroepen. Zo zijn er 35 % minder ad blockers bij het ‘Geo’-publiek. De grote vraag voor G+J en andere uitgevers is of deze strategie bij alle titels en alle doelgroepen werkt. De belangrijkste test met de grootste titel Stern (4,5 miljoen users, 30 % met ad blocker) en de dagbladsites moet nog komen.

Duitse uitgevers hebben goede redenen om op te treden tegen ad blockers: binnen Europa heeft het land een van de hoogste aandelen (samen met Polen en Portugal): 42 % van 16-34 jarigen, aldus GlobalWebIndex. Axel Springer’s tabloid Bild nam vorig jaar het voortouw door ad blockergebruikers de keuze te geven om hun software te deactiveren of te betalen voor een reclamevrije ervaring. Twee derde van het publiek schakelde zijn ad blocker uit.

Sinds november blokkeert Gruner + Jahr dan weer de desktop content voor gebruikers van ad blocking software van zijn special interest titels, zoals Geo (vergelijkbaar met National Geographic), food- en receptenwebsite Essen&Trinken en twee home deco magazines, waaronder Schöner-wohnen.de. Websitebezoekers met ad blockers krijgen een bericht te zien met instructies om deze uit te schakelen om zo toegang te krijgen tot het artikel. Of om te betalen voor toegang: 50 eurocent voor een dag of 2 euro per week. Dat kan via een ‘micro-payment’, wat betalen zeer eenvoudig en direct maakt.

Schoener WohnenBij alle magazines merkt G+J een aanzienlijke daling van ad blockergebruik, zonder negatief effect op bezoekersaantallen en met zeer weinig klachten. Deze titels bereiken vooral een vrouwelijk publiek en niet zozeer de echte ad blocker-aanhangers, een overwegend mannelijke groep. Dat zou het snelle succes van deze strategie gedeeltelijk kunnen verklaren.

Een echte harde ad blocker-ban is veel lastiger bij algemene nieuwssites, geeft G+J aan. Daarom zullen ze daar starten met een boodschap die de noodzaak van reclame benadrukt om het journalistieke product te financieren. In tweede instantie zal de ban op ad blockers met micro-betalingsoptie worden ingevoerd.

Bron: Digiday 

Read more about ad blockers?

French publishers fight back