Hoe spreek je de volgende generatie aan?

frAGILE - NextGen marketing reportGetuige de hoeveelheid artikels die aan Millennials en Generatie Z gewijd zijn, maken velen in de marketing community zich zorgen over de vraag hoe zij deze nieuwe consumenten het best benaderen. Onderzoeksbureau InSites Consulting schreef een interessante paper over NextGen, de volgende generatie dus en hoe merken hun marketingstrategie op de noden en wensen van deze groep kunnen aanpassen. De vele cases en uitspraken van adverteerders maken dit rapport zeer de moeite waard om te lezen.

Het rapport bevat de inzichten die uit een dertigtal interviews met senior marketers van over de hele wereld komen. Het gaat hier over een aantal grote trends die contrasterend zijn in vergelijking met de vorige generaties en die deze groep verbindt. Dat wil niet zeggen dat alle jongeren zo zijn als hier beschreven wordt, maar ze hebben allemaal wel te maken met dezelfde omstandigheden als digitalisering, globalisering, always connected en grote onzekerheden als klimaatverandering en het verdwijnen van delen van de arbeidsmarkt. Vandaar de titel van het rapport, ‘fragile’, die verwijst naar het feit dat alles mogelijk is voor deze NextGen, zowel goed als slecht.

Katia Pallini, Content Manager bij InSites Consulting, die Joeri Van den Bergh, NextGen expert, assisteerde bij het schrijven van de paper:

“Een van die trends is micro-interest en macro-meaning. Wat we uit de interviews, maar ook op basis van ons eigen onderzoek zien is dat jongeren vandaag meer proeven van een verscheidenheid aan dingen. Alles is zo dichtbij, via het internet zijn ze niet alleen overal van op de hoogte (waardoor ze ook hun interesse heel breed vorm kunnen geven) maar ook producten kennen geen landsgrenzen meer. Terwijl het vroeger zeg maar ‘cool’ was om dezelfde merken te dragen als je leeftijdgenoten zie je dat jongeren nu meer gaan mixen om hun eigen identiteit vorm te geven, ze gaan nog steeds naar bepaalde merken gaan maar je ziet dat grote merken worden gecombineerd met zaken uit een tweedhandswinkel of kleinere, lokale merken.

We zien inderdaad dat ze bezig zijn met de toekomst en dat het bewustzijn van een wereld na vandaag er is. We willen hier niet mee zeggen dat zij allemaal eco-brands gaan kiezen, maar wat we wel zien is dat ze die eco/sociale verantwoordelijkheid naar brands opdragen en dat ze respect hebben voor brands die daar actief mee bezig zijn.

Maar opnieuw zie je dat niet alles dezelfde richting uitgaat. Het is een generatie van dualiteiten, voor sommige zaken is het maatschappelijke belangrijk en gaan ze een meerprijs betalen terwijl ze voor andere zaken dan weer zo goedkoop mogelijk kopen.”

Lees het volledige rapport ‘fragile‘ over de NextGen van InSites Consulting hier:

Meer over dit onderwerp: