“Ik geloof niet in betaalde content”

“Distributie van content is misschien nog wel belangrijker geworden dan de productie van content”, zegt Sander Stallinga van online uitgeverij Wayne Parker Kent*.

Hij vertelde tijdens het event ‘Bladen in De Balie’ over magazine media in Nederland, hoe de zeer succesvolle Nederlandse uitgeverij te werk gaat: “De drie pijlers onder Wayne Parker Kent zijn content, design en techniek. Waar printmagazines content van A t/m Z bieden, knippen wij de content in tien verhaaltjes op, die we de wereld ingooien om vervolgens te zien wat er gebeurt: ontbundelen en opnieuw verpakken van content.”

Stallinga, voormalig uitgever van NU.nl bij Sanoma in Nederland, vergeleek Sanoma met een tanker en Wayne Parker Kent met een speedboot. De oprichters zijn succesvol, omdat ze de wetten van het online medium omarmen. Hij denkt dat veel uitgevers nog goede kansen hebben in deze markt, maar je moet veel uitproberen, trial en error en niet bang zijn om initiatieven ook snel stop te zetten.

Het businessmodel drijft op (native) advertising. “Ik geloof niet in betaalde content, als consument betaal je met je aandacht. Er is nog nooit zoveel betaald voor content in de wereld als op dit moment, alleen het zijn niet meer de dingen waarvan wij gewend zijn dat mensen ervoor betalen. Consumenten hebben geen enkele moeite met native advertising, zolang je maar transparant bent, duidelijk maakt wie de afzender is. Transparantie is belangrijker dan objectiviteit.”

Lees meer hier

* Wayne Parker Kent is de snelst groeiende online uitgeverij van Nederland met een breed aanbod aan online magazines. Maandelijks worden 15 miljoen lezers (6 á 7 miljoen unieke bezoekers) bereikt.