“Ik heb gekozen voor een magazineregie omwille van de kwaliteit van de databases hier”

Achter elk magazine en elke magazinesite gaan vaak tientallen medewerkers en haast evenveel verschillende functies schuil. Door de evolutie van het aanbod van digitale reclame is een Programmatic Expert een nieuwe rol. Lara Chammah vervult ‘m bij Roularta Media.

Haar cv leest als de geschiedenis van het Belgische landschap van (internet)regies. Lara Chammah werkte onder andere bij Beweb, Produpress, IP en sinds kort voor Roularta Media. Telkens gespecialiseerd in internetreclame, en de laatste jaren uitsluitend op programmatic, manieren die toelaten om volledig automatisch digitale reclameruimte aan te kopen. “Bij Beweb heb ik het zelf opgestart”, vertelt ze. “Maar het voordeel van ervaringen bij IP en Produpress was dat ik ook print, tv en radio als medium leerde kennen.”

Het werd een belangrijk element bij de keuze van haar meest recente werkgever. Lara Chammah: “Ik heb gekozen voor een magazineregie omdat er een goede database is. We weten wie er achter de content zit, wie die consumeert, en zo kunnen we 360°-oplossingen aanbieden. Er valt hier nog veel te realiseren.”

Link tussen regie en Digital Hub

Lara Chammah maakt deel uit van de internetafdeling van Roularta Media. Ze is zowat de draaischijf voor alles wat programmatic aangaat: enerzijds probeert ze bureaus en adverteerders van de mogelijkheden ervan te overtuigen, anderzijds werkt ze nauw samen met de technische teams van Roularta Digital Hub voor de technische en de datakant. En ze heeft natuurlijk kennis nodig over de Adtech-tools die voorhanden zijn. “Wij proberen uit wat goede technologieën zijn en implementeren ze vervolgens”, klinkt het. “Ad Ops-competenties heb ik niet echt, maar natuurlijk leer ik veel van het samenwerken met die specialisten.”

Binnen de internetcel van de regie is Lara Chammah de enige die zich op programmatic focust, maar natuurlijk zijn er in de cel nog andere specialisten: Ad Ops, sales, personen die verantwoordelijk zijn voor lead generation…

Programmatic on the rise

Voor alle duidelijkheid: het programmatic aanbod van Roularta omvat momenteel enkel de internetinventaris. Print wordt niet op deze manier aangeboden, alhoewel het technisch wel zou kunnen. “Voorlopig focussen we op digital”, zegt Lara Chammah hierover. “Maar we houden wel in het oog hoe print evolueert.” Ook niet alle digitale reclameproducten worden trouwens via programmatic aangeboden. “Bij native is dat niet mogelijk”, zegt Chammah. “Dit is echt maatwerk.”

Dat neemt niet weg dat Lara Chammah in enkele jaren tijd de impact van programmatic heeft zien toenemen. “Vroeger ging het om kleine budgetten, alsof merken en bureaus eerst wilden proberen wat het opleverde. Die worden nu steeds groter.”

31, maar nota’s op papier

Ondanks haar digitale job gelooft Lara Chammah nog altijd sterk in de kracht van papier. “Het digitale aanbod zal nog sterk evolueren”, zegt ze, “maar het zal in mijn ogen nooit de printmarkt overnemen als het om magazines gaat. Ik ben 31, maar ik vind het belangrijk om mijn nota’s tijdens vergaderingen neer te schrijven. Ik hou nog van het lezen van een magazine, van het uitscheuren van een pagina om die hierna aan iemand door te geven.”

Wel beseft ze dat de printmarkt het niet gemakkelijk heeft. “De echte reach is moeilijk te berekenen en daardoor wordt print onderschat. Het blijft een belangrijke taak van een magazineregie om dat verhaal te vertellen. De nieuwe generaties moeten daarin meegenomen worden. Maar evengoed moeten we programmatic nog meer vulgariseren. Dat is dan weer mijn taak…”

Lara Chammah, Programmatic Expert bij Roularta Media

Gerelateerde artikels: