“In 2021 komt 70% reclame-inkomsten uit native”

Time Inc. mogen we wel een van de meest innovatieve en technologisch geavanceerde uitgevers ter wereld noemen. Het bedrijf lanceerde het eerste programmatic platform voor magazines en loopt voor met de digitale transformatie. En juist de CEO van Time Inc. UK, Marcus Rich, is een warm pleitbezorger van print. Waarom? Hij gelooft dat native advertising de komende jaren zo sterk zal groeien dat het 70% van reclame uitmaakt in 2021. En volgens Rich is print het perfecte middel voor native.

In een interview met Print Power zet Marcus Rich eerst enkele statistieken recht: in het Verenigd Koninkrijk groeit de verkoop van print magazines namelijk, met name bij oudere en hogere inkomensdoelgroepen. Voor bepaalde content, zoals RTV-programmering, ziet Rich ook nog steeds een unieke rol voor print, omdat de technologie niet in staat is hetzelfde gemak en dezelfde combinatie van functies te leveren.

Volgens de Time Inc. CEO zijn adverteerders juist nu op zoek naar dieper engagement, echte empathie voor de inhoud en de commerciële boodschappen. Bovendien willen ze hun verhaal op verschillende platformen vertellen. Dat betekent, volgens hem, dat de verschuiving van reclame-investeringen richting native advertising sterker wordt, in het nadeel van display advertising. Hierin ziet hij een opportuniteit voor printuitgevers.

Oplagecijfers voor print blijven gestaag dalen, maar merken die voortkomen uit printpublicaties vertonen een totaalbereik dat juist stijgt en groter is dan ooit, verklaart Rich. Het gaat om de content en niet om het platform. De content die magazinemerken produceren is relevanter en belangrijker dan voorheen en dat levert grote voordelen voor adverteerders, want deze merken kunnen native content op verschillende platformen leveren, van social tot events. Bovendien staan magazinemerken daarbij garant voor dezelfde kwaliteit en hetzelfde vertrouwen van de gebruikers, ongeacht het platform.

Lees het volledige interview met Marcus Rich