In een onbetrouwbare wereld winnen betrouwbare media

De crisis rond fake news en ad fraude is wereldwijd voelbaar. Vertrouwen is dan ook het allerbelangrijkste dat merken en media van hun consumenten kunnen krijgen en hier falen digitale media en adverteerders zwaar. Alle digitale en mobiele reclamevormen worden minder dan 50% vertrouwd, met uitzondering van Search ads (61%). Dat maakt de vertrouwde, traditionele media en de gevestigde mediamerken opnieuw aantrekkelijk. In de eerste plaats voor consumenten, maar adverteerders volgen op de voet. Met 82% vertrouwen staan printadvertenties zeer sterk.

Graph type of ad

Soort reclame dat mensen vertrouwen (%)

Voor aankoopbeslissingen blijft print dus het grootste vertrouwen houden van consumenten, gevolgd door tv (80%), aldus deze wereldwijde studie uitgevoerd door Rakuten Marketing. Online advertising wordt daarentegen door 83% gezien als een storende ervaring (disruptive). Pop-ups blijven dan ook het meest verguisde, minst vertrouwde formaat. Het is er ook niet beter op geworden met de jaren, zegt 80% van de 2.500 respondenten, op geen enkel platform noch apparaat.

graph disruptive online ads

% consumenten dat online advertenties storend (disruptive) vindt

Relevante reclame

Wanneer advertenties aansluiten bij individuele interesses, niet overdadig getoond worden in een ‘fatsoenlijk’ format (b.v. native in plaats van pop-ups), vinden de meeste mensen (70%) ze prima en zelfs waardevol binnen hun online customer journey. 20% beweerde zelfs dat ze de overall shopping-ervaring kunnen verbeteren, mits ze bruikbaar zijn. Het favoriete digitale format? Coupon links, e-mail en social advertenties. Minst geliefd zijn pre-roll, pop-up en mobile push notifications.

Bron: Digiday


Meer lezen?

Magazine Media

Bedankt voor uw bezoek aan magazinemedia.be

Wilt u automatisch iedere maand de beste selectie uit al het nieuws, de cases, de research en inspirerende voorbeelden rond magazine media.

Schrijf u dan direct in op de maandelijkse Magazine Media nieuwsbrief: