In online tijdperk blijft vertrouwen in ‘offline media’ groot

Ondanks de fragmentatie in het media-aanbod en de alomtegenwoordigheid van online media, blijven consumenten de traditionelere (offline) reclame vertrouwen. Volgens een recent rapport van Nielsen – ‘Global Trust in Advertising’ – genieten reclame op tv, in kranten en magazines nog altijd meer vertrouwen dan digitale formaten. Daarin is sinds 2013 weinig verandering gekomen.

6 op de 10 respondenten zeggen volledig of enigszins vertrouwen te hebben in deze offline reclame, terwijl minder dan de helft online reclame vertrouwt. Met 48% scoort online video van de online formaten het best, gevolgd door zoekmachineresultaten (47%) en advertenties op sociale media (46%). Deze laatste twee kregen sinds 2013 zelfs 2% minder vertrouwen. Mobile advertising wordt door 43% van de respondenten vertrouwd en ook dit percentage daalde 2 punten.

Het onderzoek laat ook zien hoe verschillende generaties – zoals de Millennials – media anders consumeren. Millennials oefenen meer controle uit over hoe, wanneer en waar ze kijken, luisteren en lezen. Ze zijn opgegroeid met het internet en vertrouwen digitale reclame meer dan de andere generaties. Maar ook hun vertrouwen en actiebereidheid op basis van vrijwel alle traditionele kanalen (behalve radio) zijn groter. Nielsen geeft in het rapport aan dat een geïntegreerde, multichannel aanpak voor alle generaties nog steeds de beste keuze is en zelfs meer nog voor de Millennials.

Nielsen onderzocht ook of mensen (soms) actie ondernemen ten gevolge van het zien van reclame. Bij alle media ligt dat iets hoger dan het vertrouwen. Alleen voor redactionele content is vertrouwen hoger dan actie. Bij digitale en mobile formaten liggen die actie-percentages steeds 10% hoger dan het vertrouwen. Hier wordt de kracht van online duidelijk: online en mobile maken het consumenten extreem gemakkelijk om op het moment zelf actie te nemen op basis van een advertentie.

Bron: Nielsen Global

*De Nielsen Global Trust in Advertising Survey ondervroeg 30.000 online respondenten in 60 landen om het consumentenvertrouwen in 19 paid, earned en owned reclamemedia vast te stellen. Gevoel en gedrag zijn ondervraagd en dus zelfverklaard door de respondenten (niet passief geregistreerd).