“Inbound sales bezorgt accounts grotere focus”

Bij het maken van een magazine zijn tientallen radertjes betrokken, van journalist over lay-outer tot drukker. Maar wat doet de Inbound Sales Executive? We vragen het aan Eva Janssens, die de functie uitoefent bij Sanoma Advertising.

“Inbound sales bestaat uit een team van vier personen”, begint Eva Janssens. “Wij zijn het interne salesdepartement van Sanoma Advertising. Dat betekent dat wij aanspreekpunten zijn wanneer een klant een dringende vraag heeft, dat wij offertes uitwerken en dat we aan cross- en upselling doen.” De afdeling beheert ook de jaarcontracten.

Het inbound sales team – opgericht in 2013 – werkt daarvoor nauw samen met de accounts. “We bepalen samen de voorwaarden, maar wij verkopen de producten”, zegt Eva Janssens erover. “Zo hebben de accounts meer tijd om contact te hebben met de adverteerders en mediaplanners. Hun rol is geëvolueerd naar die van consultant. Wij hebben dan weer meer contact met mediabuyers.”

Uitdaging om waarde van merken te blijven verdedigen

Omdat de inbound sales alle producten van de regie onder de knie moeten hebben, werken ze nauw samen met alle andere departementen. Over de accounts hadden we het al, samen met het Branded Content-team worden contentvoorstellen uitgewerkt en met de afdeling Advertising Care wordt dan weer bekeken hoe en wanneer materiaal moet aangeleverd worden.

“Alle producten kennen is allicht de grootste moeilijkheid in mijn job”, vertelt Eva Janssens. “Daarnaast moet je de trends in de markt volgen en je telkens afvragen of Sanoma er iets rond kan uitwerken. En tot slot wordt ook de druk bij de onderhandelingen groter. Het wordt steeds meer een uitdaging om de waarde van onze merken te blijven verdedigen.”

Menselijke inbreng steeds nodig

Print is trouwens de rode draad doorheen de carièrre van Janssens (ex-Think Media en -Havas Media). “Het is een toeval dat ik erin beland ben, maar geen toeval dat ik er nog altijd inzit. Ik vind het geweldig om te kunnen werken voor sterke merken. Bovendien staat een magazine nog altijd voor quality time. Ik vind het leuk daaraan te kunnen bijdragen. Tot slot bieden magazines op creatief vlak ook heel veel mogelijkheden: je kan als adverteerder iets speciaals doen op de cover, je kan branded content inzetten…”

De toekomst ziet ze rooskleurig in, zowel voor haar job als voor de markt: “Magazines zullen nog meer merken worden en die zullen zich breder gaan vertakken. De basis blijft het magazine, maar de band gaat steeds verder. Denk maar aan het recente succes van onze Libelle Mama Verwendag. In mijn job zal de digitalisering toenemen. Automatic buying platformen zullen sterk aanwezig zijn, maar ze zullen onze toegevoegde waarde nooit volledig kunnen vervangen. Elke campagne is anders en er zijn zoveel uitzonderingen op onze producten… Menselijke inbreng zal steeds nodig zijn.”

Eva Janssens, Inbound Sales Executive, Sanoma

Lees ook de verhalen van andere ‘Makers of Magazines’:

The Makers of Puskás, Jonas Heyerick & Jelle Vermeersch, Cascade
John Jeanquart, Marketing Manager, Produpress
Els Van Humbeeck, Advertising Operations Manager bij De Persgroep
Linda Scheerlinck, Research Manager bij Roularta